Vlaams e-commerceplatform Storesquare dekt heel Vlaanderen

Het begin dit jaar gelanceerde e-commerceplatform Storesquare telt ondertussen 350 lokale handelaars uit heel Vlaanderen. De initiatiefnemers, gesteund door Unizo, KBC en Roularta, mikken eind dit jaar op duizend deelnemende zaken.

Storesquare wil de lokale winkelier online en op een duurzame manier bij de consument brengen. "Storesquare is er dus niet voor grote spelers, maar enkel voor kleinhandelaars, waarbij een aantal punten sterk worden uitgespeeld: lokaal en dichtbij, authenticiteit en kwaliteit", zegt gedelegeerd bestuurder Karel Van Eetvelt (Unizo).

De ondernemersorganisatie merkt op dat slechts vier op de tien handelaars aan e-commerce doet, terwijl zes op de tien Belgen online koopt. Van de 8 miljard euro die jaarlijks online gekocht wordt, gaat 5 miljard naar het buitenland, merkt Unizo nog op. "Nochtans verkiest 1 op 2 van de Belgen een aankoop in eigen land."

De afgelopen maanden draaide Storesquare proef in de provincie West-Vlaanderen, waar het gros van de (ondertussen) 350 deelnemende handelszaken gevestigd is, maar sinds kort heeft Storesquare aangesloten kleinhandelszaken uit heel Vlaanderen. Tegen eind dit jaar mikt het onlinewinkelcentrum op duizend zelfstandigen.

Operationeel is Roularta de drijvende kracht achter het project. "Er is nog meer dan voldoende ruimte voor een ander soort model waar digitale aanwezigheid en persoonlijk contact samengaan", zegt Karel Van Biervliet (Storesquare). "Want kleinhandelaars kunnen iets doen wat die grote spelers niet kunnen doen. Het is voor hen een opportuniteit om het moeilijke vak van e-commerce te leren." Storesquare wil voor zelfstandigen vooral "ontzorgend" zijn, niet alleen wordt het onlineplatform aangeboden, er is ook ondersteuning in de uitbouw van de webshop, leveringen of zelfs fotoshoots van de producten.

KBC zag al 1,5 miljoen kopers gebruikmaken van de digitale betaalmogelijkheden, haar eigen klanten kunnen tekenen met fingerprint. Voor hen is dus geen kaart of lezer nodig.