"Aankoop hybride dieselbussen MIVB druist in tegen Brusselse wetgeving"

Groen en Ecolo vinden het ongehoord dat de Brusselse regering haar eigen milieuwetgeving niet respecteert en toch overgaat tot de aankoop van 235 diesel-hybride bussen. "Alsof de luchtvervuiling in Brussel nog niet hoog genoeg is, gaat onze regering opnieuw voor jaren het gebruik van diesel door de MIVB bestendigen. Wij vragen om toch elektrische bussen te kopen of om over te schakelen op bussen op gas of waterstof, " zeggen Bruno De Lille (Groen) en Céline Delforge (Ecolo).

De groene oppositiepartijen reageren daarmee op de aankondiging van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) dat de MIVB 235 diesel-hybride bussel zal aankopen en vanaf 2030 volledig zal overschakelen op elektrische bussen.

Nochtans overtreedt de regering hiermee haar eigen regels. De Brusselse Lucht Klimaat Energie Code (BWLK) schrijft namelijk voor dat de MIVB al sinds 2015 geen voertuigen op diesel meer mag aankopen. Dieselvoertuigen stoten namelijk een overvloed aan fijn stof uit wat nefast is voor de luchtkwaliteit en de gezondheid van de Brusselaars.

De Lille en Delforge wijzen erop dat er aanvankelijk gekozen was voor bussen op aardgas, die hun deugdzaamheid om talrijke netwerken hebben bewezen, maar dat pas werd verlaten ten voordele van elektrische bussen. Op aansturen van de Chinese busbouwer BYD deed de MIVB tests met elektrische bussen, die volgens de groene parlementsleden niet erg overtuigend waren.

Desondanks bleven minister Smet en de MIVB vasthouden aan de keuze voor elektriciteit, ook als was bekend dat dit voorbarig was. "Indien met de keuze voor gas had behouden, zouden de huidige bestellingen al niet meer op dieselvoertuigen slaan en zou de overgang op elektriciteit op een meer serene manier kunnen gebeuren, en met respect voor het BWLK", aldus de groene politici. Woensdag zullen ze Smet in commissie meer uitleg vragen over deze "slechte" beslissing.