Wachtrijen op luchthaven verdwenen "zonder structurele maatregelen"

De wachtrijen aan de pre-screening op de luchthaven van Zaventem zijn volledig verdwenen. Dat zegt Brussels Airport, nadat er gisteren en vanochtend lange rijen werden opgemerkt. Een echte verklaring is er niet. Hoe dan ook zitten de politievakbonden en het ministerie van Binnenlandse Zaken vandaag nog samen voor een aanpassing van die systematische extra controles.

Gisteren ging de heropening van de vertrekhal van Brussels Airport niet bepaald zonder slag of stoot. De luchthaven werkt nu op 80 procent van de normale capaciteit, maar omdat iedereen naast de bestaande controles in de luchthaven nu ook wordt gecontroleerd voor de ingang van het gebouw, lopen de wachttijden gigantisch op.

Vanochtend werden er opnieuw wachtrijen opgemerkt, zij het iets beperkter dan gisteren. Ondertussen is er geen sprake meer van lange rijen, zo benadrukt Brussels Airport-woordvoerster Anke Fransen. Nergens is het meer dan 10 minuten aanschuiven. Een echte reden voor de felle terugval van het aantal wachtende reizigers voor de luchthaven kon de woordvoerster niet geven want "er werden geen structurele veranderingen doorgevoerd".

Niet langer systematische controles?

Hoe dan ook komt er veel kritiek op de systematische pre-screening aan het luchthavengebouw. Er moet snel een oplossing komen, klinkt het vanuit verschillende hoeken, anders gaat de luchthaven "zichzelf kapotmaken".

Een overleg tussen de politievakbonden en Binnenlandse Zaken leverde gisteren nog niet meteen iets op, maar ook vandaag zitten beide partijen rond de tafel. Lang mag het alleszins niet meer duren, want minister Jan Jambon (N-VA) wil tegen morgen een oplossing klaarhebben.

Voor die oplossing zijn er verschillende mogelijkheden. Het aantal rijen vermeerderen aan de veiligheidsscreening buiten het gebouw is er één van, maar op tafel ligt nu vooral toch het plan van meer gerichte controles. Zo zou niet langer iedereen vooraf worden gecontroleerd.

Marc Descheemaecker, voorzitter van de raad van bestuur van Brussels Airport, liet gisteren alvast verstaan voorstander te zijn van een dergelijk plan. "Op basis van een soort profiling kan je risico's beter identificeren. De klassieke terrorist is meestal geen grootmoeder van 85 jaar", zei hij gisteren in "De afspraak". De man voegt er wel meteen aan toe dat een goede profiling op verschillende parameters is gebaseerd. "Dat vraagt ook inzet van nieuwe technologische middelen. Wij willen daar als luchthaven zeker mee over nadenken."