Conflict bij toeleverancier Volvo Gent blijft duren

De werknemers van toeleverancier SAS Automotive, dat dashboards produceert voor onder andere Volvo Cars Gent, hebben het verzoeningsvoorstel van de directie verworpen. Het personeel van de toeleverancier staakt al sinds maandagavond en daardoor moest ook Volvo Cars Gent de band stilleggen.

Gisteren nog hadden de vakbonden en de directie een voorakkoord bereikt, maar dat is door de werknemers verworpen. De directie stelde het personeel een nettopremie van 50 euro per gepresteerde dag voor en drie concrete data om tegen half mei tot een sociaal plan te komen. Maar 89,9 procent van de personeelsleden ziet dat voorstel dus niet zitten.

"De mensen zijn het kotsbeu en hebben geen enkel vertrouwen meer in het lokaal en Europees management", verduidelijkt Dany Clevers (ACV-Metea). "De mensen willen zo snel mogelijk een sociaal plan, dat is het enige dat hen mogelijks terug aan het werk krijgt." De vergadering verliep in een grimmige sfeer, valt te horen.

De vakbond zegt dat het initiatief om zo snel mogelijk rond de tafel te zitten nu terug bij de directie en Agoria ligt. "Uiteraard moeten we ons behoeden voor procedurefouten in het kader van de wet-Renault", klinkt het nog.

Verlies van jobs

De aanhoudende staking bij SAS heeft ook gevolgen voor Volvo Cars Gent. Daar viel maandag al de band stil omdat ze erg afhankelijk zijn van de toeleverancier. Ook vandaag blijft de autofabriek dicht. Donderdag en vrijdag was geen productie gepland wegens Hemelvaart en de brugdag vrijdag.

De werknemers bij SAS Automotive legden maandagmiddag het werk neer nadat het bedrijf een intentie tot collectieve sluiting aangekondigd had. 200 werknemers verliezen tegen eind oktober hun job. De sluiting komt er omdat SAS niet geleidelijk wil afbouwen tot midden 2019, wat eerder dit jaar informeel was aangekondigd toen duidelijk werd dat de toeleverancier geen dashboards voor het nieuwe model mocht leveren.