Fiere spruitjes moeten mensen naar Brussel lokken: "Sprout to be Brussels"

Spruitjes, in het Engels "Brussels sprouts". Die kleine groente moet het imago van de grootstad Brussel opnieuw helpen opkrikken en wel met de campagne "Sprout to be Brussels", een woordspeling die moet aantonen dat we allemaal trots zijn op onze hoofdstad. Het initiatief komt uit de privésector, die zwaar getroffen is in de nasleep van de aanslagen van 22 maart. In het Brusselse stadsbeeld duiken her en der al stickers van de Brusselse groente op.

De Brusselse ondernemingen en het imago van de hoofdstad in het algemeen hebben zwaar te lijden onder de terreuraanslagen. Er werden al verschillende initiatieven opgericht, met #sprouttobebrussels wil men nu alle mogelijke initiatieven groeperen en helpen realiseren.

Concreet komen er stickers, badges en allerhande promotiemateriaal met daarop de slagzin van de campagne en de afbeelding van een spruitje. "Iedereen kan deelnemen: handelaars, artiesten, gewone mensen. We werken bottom-up: iedereen die wil meewerken om het imago van Brussel op te krikken, mag het materiaal vrij gebruiken", zegt Cédric Swaelens, vertegenwoordiger van het project. De spruitjescampagne moet met andere woorden de initiatieven een eenduidig visueel aspect meegeven.

Achter het initiatief zitten onder meer luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines, de bank ING, mediagroep Rossel, Brussels Hotel Association, de Brusselse Kamer van Koophandel Beci en Bpost, zo vernam VRT Nieuws. Verschillende bedrijven hebben ook al hun financiële steun toegezegd. "We willen de dingen in beweging brengen en het imago van Brussel versterken. Ons doel is om de rijkdom van Brussel aan de buitenwereld te tonen, een rijkdom waarop iedereen op zijn eigen manier fier kan zijn", aldus Swaelens.

De Facebookpagina van "Sprout to be Brussels" heeft intussen al ruim 3.000 mensen kunnen overtuigen.