Beste NMBS, wil je sorry zeggen tegen onze moeders?

Drie studenten zaten gisteren in de trein die stilviel tussen Gent en Brussel. Ze waren op weg naar huis om moederdag te vieren, maar daar geraakten ze dus niet. Ze schreven een brief naar de NMBS om vriendelijk te klagen.
opinie
Opinie
Aansturen van de 'opinie' teaser o.a. op de home pagina en 'opinie' weergave op een detail artikel. Deze tag zorgt er ook voor het automatisch aanvullen van de 'opinie' overzichtspagina

Mathias Pierquin (24 jaar, student politieke wetenschappen)
Lora Hasenbroekx (17 jaar, scholier economie-moderne talen)
Rania Elmard (16 jaar, scholier economie-moderne talen).

Beste NMBS,


Weet u wel hoe lang wij vandaag in uw trein hebben doorgebracht tussen Gent en Brussel? Om precies te zijn: 3u31 ofwel 211 minuten lang. We vertrokken op deze snikhete lentedag richting huiswaarts om moederdag te vieren. Het stond immers in onze agenda maar staat er echter nog steeds in.

Wij, pendelaars en uw cliënten, kunnen wel een herinnering voor de geest halen waarbij een trein te laat komt. Dat is niet moeilijk. Maar wat we vandaag meemaakten was opnieuw een dieptepunt. Niet alleen voor u maar, ook voor ons en de 497 andere treinreizigers.

Na vijf minuten reizen viel onze trein plots stil. Niet dat dit ongewoon is, maar na dertig minuten wachten mag je toch wat duiding verwachten, niet? Onduidelijkheid, verwarring en chaos waren toen de enige zekerheden die we op dat moment hadden. Communicatie is in zo’n noodsituatie een must, maar ze was vandaag volledig zoek.

Allereerst werd niemand op de hoogte gebracht van wat er gaande was, na een uur wachten hoorde we via de sociale media van de stroompanne op het spoor. Daarbij kwam te kijken dat jullie zelf geen vat hadden op de situatie. De treinbegeleidster riep af dat een sleeptrein onze richting uitkwam, terwijl op uw Twitteraccount te lezen stond dat een evacuatietrein binnen twintig minuten ter plaatste ging zijn. Niemand verdient tegenstrijdige communicatie. Of denkt u in uw noodsituaties daar anders over?

Heeft u er al eens over nagedacht dat naast ons ook zwangere vrouwen, senioren en kinderen gevangen zaten in de hitte? Velen probeerden ramen of deuren te openen, we snakten met z’n allen naar wat airco, maar in uw trein was dat niet mogelijk. We vroegen ons af of wanneer de civiele bescherming met water zou komen, misschien was vertraging hier ook een spelbreker?

Uiteindelijk kwam die er terwijl we nog steeds stil stonden. Mensen werden onwel, ambulances kwamen te laat (lees: 2u30!) waardoor iedereen zich machteloos en onveilig voelde.

Als Belgische nummer één in het openbaar transport mogen we toch wel verwachten dat de NMBS al jarenlang voorbereid is op zulke problemen. Al was er een oplossing (lees: op slakkentempo terug naar vertrekpunt Gent), we hebben meer dan drie uur op u moeten wachten. Staat de NMBS klaar voor een noodsituatie die we vandaag hebben meegemaakt? Duidelijk niet.

Hoewel we ons rustig probeerden te houden en de frustratie niet de
bovenhand te laten nemen, voelden we de chaos van de NMBS-kantoren terug in de ogen van de treinbegeleidster en in haar stem wanneer ze zich bij ons voor de zoveelste keer kwam excuseren.

Haar excuses werd echter niet
ontvangen op begrip maar op gevloek en gezucht. We hadden oprecht medelijden met uw collega want zij deed haar best om de situatie onder controle proberen te houden.

We begonnen dan ook ons vragen te stellen hoe het mogelijk was dat dit vandaag anno 2016 realiteit was. Maar wees gerust. U denkt wellicht dat we u een onkostenvergoeding zullen vragen. Neen. We vragen dat u bezint.

We vragen dat u eindelijk eens uw verantwoordelijkheid opneemt en de realiteit durft te aanschouwen. Steek uw handen uit de mouwen en maak werk van uw probleem met vertraging.

Het is niet de eerste keer dat pendelaars om een oplossing vragen. Doe er alstublieft iets aan. Geen excuses of loze beloftes
maar daadkracht en reactie.

We moeten wel eerlijk toegeven dat het jammerlijkste van vandaag niet het wachten in uw snikhete trein was maar juist dat we geen moederdag gevierd hebben met onze mama’s. We vragen ons dan ook af of wij ons moeten excuseren bij onze mama’s voor onze afwezigheid op moederdag. Of zou u dat misschien in onze plaats willen doen?

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.