Astronomen ontdekken 1.284 nieuwe planeten

Astronomen hebben de ontdekking van meer dan 1.200 nieuwe planeten buiten ons zonnestelsel gemeld. Deze zogeheten exoplaneten werden met de ruimtetelescoop Kepler van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie Nasa waarneembaar.

"Het gaat om het grootste aantal exoplaneten dat ooit in één keer is bekend geworden", zei Timothy Morton van de Princeton University (New Jersey) op een persconferentie in Washington. "Door dit onderzoek is het aantal Kepler-planeten meer dan verdubbeld", zei Ellen Stofan van de Nasa. "Dat doet dan weer de hoop herleven dat we ooit in de ruimte een planeet zoals onze eigen aarde zullen kunnen ontdekken."

De Kepler-telescoop had aanwijzingen van meer dan vierduizend potentiële exoplaneten. Van 1.284 stuks is met 99 procent waarschijnlijkheid te zeggen dat het raak is.

Van de nieuw gevonden planeten kunnen er 550 kleine, gesteenteplaneten zijn zoals de de onze. Negen draaien een baan dicht genoeg tot hun ster om levensvatbaar te zijn. Met andere woorden dat er temperaturen zijn die water in vloeibare vorm mogelijk maken.

Er zijn nu al meer dan 3.200 planeten buiten ons zonnestelsel ontdekt, de meeste dankzij de in 2009 daarvoor gelanceerde Kepler. Die tekende volgens de NASA voor 2.325 stuks.

"Voor de start van de Kepler wisten wij niet of exoplaneten zeldzaam of courant kunnen zijn in ons sterrenstelsel. Dankzij Kepler en de wetenschappelijke gemeenschap weten wij nu dat er meer planeten zouden kunnen zijn dan sterren", zei Paul Hertz van de afdeling astrofysica van de NASA.