Nederland en Rusland maken favorietenrol waar in 1e halve finale Songfestival

Rusland, Nederland, Azerbeidzjan, Hongarije, Kroatië, Oostenrijk, Armenië, Tsjechië, Cyprus en Malta. Dat zijn de tien landen die zich in de eerste halve finale van het Eurovisiesongfestival hebben geplaatst voor de finale aanstaande zaterdag. Finland, Griekenland, Moldavië, San Marino, Estland, Montenegro, IJsland en Bosnië en Herzegovina vallen af.
Douwe Bob (Nederland) en Sergey Lazarev (Rusland).

In de Globe Arena in Stockholm heeft vanavond de eerste halve finale van de 61e editie van het Eurovisiesongfestival plaatsgevonden. Måns Zelmerlöw mocht de avond openen met een vertolking van “Heroes”, het lied waarmee hij de liedjeswedstrijd vorig jaar in Oostenrijk won. Samen met Petra Mede was hij ook de presentator van dienst.

Achttien landen passeerden de revue. Sandhja beet voor Finland de spits af met het nummer “Sing it away”, een pittig uptempo nummer. Tijdens de repetities had ze al moeite om toonvast te zingen en ook vanavond sloeg ze de bal vocaal meermaals mis. Een ticket voor de finale kreeg ze dan ook niet.

De groep Argo (kleine foto) was voor Griekenland als tweede aan de beurt. Een etiket op hun nummer “Utopian land” plakken, is niet makkelijk. Het bevatte zowel de traditionele (en voorspelbare) Balkanbeats als verschillende rapgedeeltes. Eén van de dansers kreeg het op het einde van het optreden danig warm en trok bij wijze van finale zijn T-shirt uit. Het mocht niet baten: ook Griekenland mocht na afloop zijn biezen pakken.

Ruimtevaarder

“Falling stars". Zo heette het nummer waarmee Lidia Isac voor Moldavië als derde kandidaat getooid in een spiegeljurk aantrad. Halverwege het lied kreeg ze het gezelschap van een heuse ruimtevaarder die zich even later tot danser ontpopte. Een vrolijke inzending, die evenwel niet aan de ribben bleef kleven en geen plaats in de finale kreeg.

Hongarije dan. Dat land stuurde Freddie (kleine foto) met het lied “Pioneer” en een lang T-shirt dat de man vergat in zijn broek te stoppen. Stonden hem bij op het podium: een man die ijverig op een oosterse drum sloeg en drie backing vocals die vooral met hun fluittalenten indruk maakten. Met succes: Hongarije mag zaterdag opnieuw het podium op.

Na twee jaar afwezigheid wegens financiële problemen maakte Kroatië hierna zijn rentree. Nina Kraljić (kleine foto) gaf het beste van zichzelf met het nummer “Lighthouse”. Mogelijk heeft zij in Stockholm geen hotelkamer kunnen bemachtigen, want ze beklom het podium in een outfit die veel van een futuristische kampeertent weg had. Even later transformeerde ze tot een witte sneeuwprinses wat prima bij haar ietwat kille, maar prima gezongen lied paste. Ook Europa toonde zich gecharmeerd en gaf haar een plaatsje in de finale.

Johnny Cash

Naar de zesde kandidaat was het uitkijken: dat was immers Douwe Bob (foto onder) die met “Slow down” Nederland vertegenwoordigde, een lied als een aanklacht tegen de jachtige maatschappij. Vooraf had hij het aangekondigd en hij deed het ook: een onderbreking van liefst tien seconden middenin zijn optreden inlassen. Met de gitaar in de aanslag en een flinke portie Johnny Cash-allures maakte de jonge zanger indruk. Zoals verwacht leverde het hem een plek in de finale op.

“Hey it’s me”, zong Iveta Mukuchyan vervolgens aan het begin van “LoveWave”, het nummer waarmee ze Armenië vertegenwoordigde. Gekleed in een outfit die weinig meer bedekte dan een badpak, bracht ze een wervelend optreden (met dank aan een uitgekiende regie en snelle beeldmontage) waarin haar aanstekelijke nummer volledig tot zijn recht kwam. Ook zij mag zaterdag terugkeren.

Hierna was San Marino aan de beurt. De dwergstaat stuurde de Turkse zanger Serhat met “I didn’t know”, een lied dat hij in een studio in Brussel opnam. Zijn lage stem en quasi-parlando zangstijl deden denken aan Leonard Cohen. Helaas kon zijn nummer op geen enkele manier tippen aan het werk van de Canadese meester. Over en uit.

Een gevleugelde Rus

Behoorde Douwe Bob al tot de favorieten van de avond, dan was de volgende kandidaat zonder twijfel de topfavoriet: Sergey Lazarev (foto onder) die voor Rusland “You are the only one” zong. Naar analogie met de animatietechnieken die Måns Zelmerlöw vorig jaar aanwendde, maakte Lazarev tijdens zijn act veelvuldig gebruik van virtuele technieken waarbij hij onder meer vleugels kreeg aangemeten en op soort ijsberg klom. Een nummer als dertien in een dozijn, maar Europa lust er pap van en stuurde hem naar de finale.

Ook kandidaat 10 was vooraf een gedoodverfde finalist: Gabriela Gunčíková met “I stand”, een traag lied waarmee ze Tsjechië vertegenwoordigde. Dat deed ze in de beste Songfestivaltraditie met flink wat drama en tig hoge noten, goed voor een plaats in de finale.

Het contrast met “Alter ego”, het nummer dat Minus One hierna voor Cyprus bracht, was groot. Hoewel de bandleden als echte rockers op het podium stonden en sommigen onder hen zelfs achter de tralies van een pseudo-cel plaatsnamen, klonk hun lied verdacht veel als een popnummer met slechts hier en daar een hoek af. Ietwat verrassend wist de groep alsnog een ticket voor zaterdag te versieren.

Elfjes en koorknapen

De Oostenrijkse kandidate Zoë deed het in de taal van Molière met het lied “Loin d’ici”. De piepjonge zangeres deed aardig haar best om de kijker en luisteraar mee te slepen in een fantasiewereld hier ver vandaan, compleet met een sprookjesdecor op de achtergrond en een elvenjurk. Toonvast zong ze zich een weg naar de finale.

De prijs voor afgeborstelde koorknaap van de avond was voor Jüri Pootsmann, de kandidaat voor Estland. Hij bracht het lied “Play” en gooide naast houterige moves ook een goocheltruc met kaarten in de strijd. Het mocht niet baten: Europa stuurde hem naar huis.

Met “Miracle” hoopte Samra (kleine foto) voor Azerbeidzjan op een heus mirakel. Dat was ook nodig want het nummer klonk als een samenraapsel van een boel bedenkelijke Songfestivalnummers uit het verleden. Samra moest het vooral hebben van een weinig verhullende catsuit en flink wat vuurwerk op de achtergrond. Het heeft gewerkt, want ze mag zaterdag opnieuw het podium op.

Montenegro trok de kaart van (schijnbare) bad boys met de groep Highway die “The real thing” bracht, een donker lied met stevige gitaarpartijen. Tevergeefs: ook voor dit land houdt het na vanavond op.

Waar zijn die handjes?

IJsland stuurde een oude bekende: Greta Solóme, een zangeres die het enkele jaren geleden ook al eens voor het noordelijke land probeerde op het Songfestival. Deze keer bracht ze “Hear them calling”, een catchy nummer met opzwepende beats en vol positieve boodschappen. Opvallend waren de schaduwen van reuzegrote handen die haar op de achtergrond leken te bestoken. Tot verbazing van velen wist ze echter geen ticket voor zaterdag te scoren.

Net als Kroatië is ook Bosnië en Herzegovina de voorbije jaren wegens geldgebrek thuisgebleven. Vanavond stond het land opnieuw op het Songfestivalpodium met “Ljubav je”, een lied van Dalal & Deen feat. Ana Rucner en Jala (kleine foto). In tegenstelling tot de andere landen die bijna allemaal voor nummers in het Engels kozen, zong deze groep in het Bosnisch. Het zat de groepsleden niet mee: naast afgrijselijk lelijke kleren hadden ze ook af te rekenen met een wand van prikkeldraad die midden op het podium stond neergepoot. Europa heeft ze een retourticket naar huis gegeven.

Ira Losco (kleine foto) mocht voor Malta de avond afsluiten met het nummer “Walk on water”. Hoewel elk land maximaal zes mensen op het podium mag zetten, trad Malta technisch gezien toch met zeven mensen aan: gisteren heeft Losco aangekondigd dat ze zwanger is. Hoewel haar nummer dezelfde titel draagt als de oorwurm van Milk Inc., hebben de liedjes uiteindelijk weinig met elkaar gemeen. Goed gezongen, maar veel potten brak de zangeres niet. Toch mag ook zij zich warm lopen voor de finale.

En België?

Komende donderdag vindt de tweede halve finale van het Songfestival plaats. Dan treedt Laura Tesoro voor ons land aan. Zoals bekend brengt ze het nummer "What's the pressure?". Ook de tweede halve finale telt achttien landen. Laura moet als laatste kandidaat het podium op.