Weyts wil "deuk in toeristisch imago" wegwerken

Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts (N-VA) start een campagne om Vlaanderen weer aantrekkelijk te maken als toeristische bestemming. Dat is volgens hem nodig omdat ons toeristisch imago een deuk heeft gekregen na de aanslagen van 22 maart.

"Enerzijds heb je een daling van het aantal boekingen, anderzijds zijn er annuleringen van eerder gemaakte boekingen", zegt Weyts in "De ochtend" op  Radio 1. Bij de kleinschalige logementen bijvoorbeeld was er in de weken na 22 maart volgens hem een daling van 50 procent.

Daarom start hij een campagne, maar geen campagne met megakortingen: "Je moet uitgaan van je eigen sterkte, van je troeven." Braderen met kortingen vindt Weyts geen goed idee, hij wil vooral "onze kwaliteiten" delen. "We hebben veel te delen omdat we veel te bieden hebben", aldus de minister. Daarom een campagne "Share our smile". De toeristische sector kan die "share"-campagne aanpassen. Weyts geeft enkele voorbeelden: "Share Gent", "We share our beer with you".

Vlaanderen mikt in de eerste plaats op toeristen uit de buurlanden. "Het heeft geen zin om vandaag campagnes te gaan voeren richting Japan en China", vindt hij. "Je stelt op basis van de cijfers vast dat dat daar ons toeristisch imago is aangetast .Wat we wel doen is in eerste instantie mikken op de markten die dichtbij zijn: onze buurlanden die ons beter kennen, die weten dat het hier helemaal niet onveilig is."