Bagage-afhandelaar Aviapartner op Zaventem opnieuw aan de slag

Bij de bagage-afhandelaar Aviapartner op Zaventem is er nu ook een akkoord voor de bedienden. Eerder was er al een akkoord voor de arbeiders, en die waren opnieuw aan het werk gegaan. Voor de normale afhandeling van de bagage zijn echter ook bedienden nodig, zodat er nog niet op volle kracht gewerkt kon worden. Nu kan dat dus wel
BELGA

Op de luchthaven van Zaventem was er vandaag opnieuw chaos door een spontane staking bij de bagagebehandelaars. De werknemers van Aviapartner weigerden nog bagage in of uit de vliegtuigen te laden, waardoor die niet konden vertrekken, en aankomende passagiers het zonder bagage moesten stellen.

Er werd dan eerst een akkoord bereikt met de arbeiders, en die gingen opnieuw aan de slag, maar zolang de onderhandelingen met de bedienden nog bezig waren, kon er niet op volle kracht gewerkt worden. Beide groepen zijn immers nodig om de bagage-afhandeling volledig te kunnen doen. Er moet bijvoorbeeld altijd een bediende aanwezig zijn om bagage uit een vliegtuig volledig af te handelen.

Intussen zijn de vier ploegen die normaal vanavond zouden werken, opnieuw aan de slag gegaan en proberen zij om de vertraagde vluchten die niet geannuleerd werden, alsnog te laten vertrekken.

"Verdedigbaar"

De vakbonden en de directie van Aviapartner waren samen rond tafel zitten en bereikten een akkoord over de arbeiders "dat verdedigbaar is", zei vakbondssecretaris van ACV-Transcom Bjorn Vanden Eynde. Het gaat dan om onder andere de uitbetaling van een kilometervergoeding voor het personeel dat in de periode na de aanslagen in Brussel elders aan de slag moest. Ook wordt een dagvergoeding van 35 euro uitbetaald aan wie in het buitenland aan de slag moest, op de luchthaven van Rijsel in Frankrijk.

Daarmee zijn al de eisen voor de arbeiders nu ingewilligd, zegt de vakbond. De onderhandelingen liepen extra moeilijk, omdat de CEO van Aviapartner, Levaux, vooraf nog zei dat de staking profileringsdrang van de vakbonden was met het oog op de sociale verkiezingen.

Aviapartner is één van de twee bagageafhandelaars in Zaventem, naast Swissport. Onder meer Jetair, Etihad en Qatar Airways zijn klanten van Aviapartner. De stakingsactie hinderde de passagiers op de luchthaven van Zaventem dan ook, zei de woordvoerster van Brussels Airport Anke Fransen. Volgens Brussels Airport zijn er vanavond 32 vertrekkende en aankomende vluchten van de ongeveer 600 geannuleerd.

Ook als de staking morgen voorbij is, kunnen er nog gevolgen voelbaar zijn. Passagiers wordt aangeraden om de website te raadplegen.

De CEO is de gebeten hond

De bagage-afhandelaars staakten voornamelijk uit ontevredenheid over hun werkomstandigheden na de aanslag op de luchthaven van 22 maart. “De flexibiliteit die vanaf dag één na de aanslagen op 22 maart aan de dag werd gelegd, werd niet beloond”, zei Sandra Langenus van de socialistische vakbond ABVV. “Integendeel, ze worden ervoor gestraft. Heel wat werknemers zijn vrijwillig naar de luchthavens in Oostende en Charleroi getrokken om de luchtvaartmaatschappijen en reizigers uit de nood te helpen. Maar hun vervoerskosten worden door de directie niet volledig of zelfs helemaal niet vergoed.”

Daarnaast noemde het personeel van Aviapartner ook een gebrek aan respect en een slechte organisatie van de tijdelijke werkloosheid. Daarnaast werd het personeel regelmatig ingezet voor een werkdag van 6 uur - in plaats van 8 uur - waardoor velen een aanzienlijk deel van hun inkomen verliezen. Ook overuren werden volgens de vakbonden niet helemaal vergoed. “Dat ze hun prestaties van de afgelopen weken nu beloond zien worden met een veel kleiner bedrag op hun loonbrief, was de druppel die de emmer helaas deed overlopen”, besloot Langenus.

Laurent Levaux, de CEO van Aviapartner, was voor de vakbond dan ook de gebeten hond. "Sinds de aanslagen heeft het personeel een enorme flexibiliteit aan de dag gelegd om de luchthaven weer op de rails te krijgen. Maar Levaux heeft niet de moeite gedaan om wat dankbaarheid te tonen", zegt algemeen sectorverantwoordelijke van ACV-Transcom Kurt Callaerts. "En trop is teveel. Er zit geen structuur meer in Aviapartner. Levaux probeert de citroen helemaal leeg te persen alvorens hij het bedrijf nog wil te gelde maken", zei Callaerts.