"Wedding day" en "Jonas & Van Geel" in de prijzen op World Media Festival

Op het prestigieuze World Media Festival in Hamburg hebben twee Belgische tv-programma's een Grand Award gewonnen. Het gaat om "Wedding day" dat op Eén werd uitgezonden, en "Jonas & Van Geel" dat op VTM was te zien. Ook Defensie wint een prijs voor een spot naar aanleiding van 40 jaar vrouwen in het leger.
© VRT Lieve Blancquaert
Een beeld uit de winnende aflevering van "Wedding day".

Het World Media Festival vindt elk jaar plaats in Hamburg en bekroont de beste internationale producties uit alle takken van de media. In totaal zijn meer dan 750 producties ingezonden van over de hele wereld

Productiehuis deMENSEN haalde eerder al goud met "Wedding day" in de subcategorie Documentaries: Society and Social Issues. Het programma, waarin Lieve Blancquaert de wereld rondreist op zoek naar een antwoord op de vraag wat het betekent om te trouwen, won uiteindelijk de Grand Award voor beste Documentaire.

De winnende aflevering is die waarin Lieve naar India reist, waar ze ondergedompeld wordt in de wereld van de superrijken die trouwen in onvoorstelbare luxe. Een huwelijksfeest duurt er een week en kost minstens 1 miljoen euro. Maar zodra Blancquaert deze wereld van extreme rijkdom verlaat, wordt ze geconfronteerd met de arme kant van India, waar trouwen vaak de hel is.

"Jonas & Van Geel"

De VTM-reeks "Jonas & Van Geel", van productiehuis dedsit, won eerder de Gold Intermedia Award in de subcategorie Entertainment. De talkshow met Jonas Van Geel was toen genomineerd in de categorie Entertainment/Talk/Interview en kwam door het winnen van die Gold Award meteen ook op de shortlist te staan voor de Grand Award, die overkoepelend uitgereikt wordt aan de allerbeste inzending over alle entertainment-winnaars heen.

De talkshow sleepte de prestigieuze prijs uiteindelijk in de wacht. De aflevering die ingezonden werd, was die met Kim Clijsters, Koen Wauters, de Zweedse hitsensatie Zara Larsson en de broers Mathias en Staf Coppens.

Eerder wonnen Vlaamse tv-programma's "Het lichaam van Coppens", "Wauters versus Waes" en "Wat als? " een World Media Award.

Vrouwen in het leger

Ook Defensie is in de prijzen gevallen en wel met onderstaande spot die is gemaakt naar aanleiding van 40 jaar vrouwen in het leger.