Politie: "Nieuwe Facebook-emoji's slecht voor privacy"

Wie zijn privacy online wil beschermen, klikt beter niet op de nieuwe emoji’s op Facebook. Niet één of andere privacywaakhond, maar de federale politie geeft dit opvallende advies. Door op die nieuwe icoontjes te klikken, word je een open boek voor Facebook en zijn adverteerders, waarschuwt de politie op zijn site.

Sinds februari kan je op Facebook niet alleen meer aangeven of je iets leuk vindt. Naast het duimpje kan je nu ook op vijf andere icoontjes klikken als je iets niet zo leuk vindt. En dat vindt de politie, uw vriend, niet zo leuk.

“Zoals u weet zijn we voor Facebook ook een product”, staat te lezen op de website van de politie. “De reacties die we uiten, maken het mogelijk ons beter te leren kennen en ons de best mogelijke ervaring aan te bieden(...).”

Advertenties

Die “best mogelijke ervaring” is vooral in het voordeel van “marketingkampioen” Facebook, waarschuwt de politie. Want door de extra icoontjes kunnen de algoritmes van de sociaalnetwerksite nu beter dan ooit de gedachten van de surfer in kaart kan brengen. En dat is handig, want als Facebook weet wat je blij of verdrietig maakt, kan het veel beter bepalen welke advertenties het in uw tijdlijn moet schuiven.

“Indien blijkt dat u goed geluimd bent, zal Facebook daaruit afleiden dat u ontvankelijker bent en zal het reclameruimte kunnen verkopen door aan de adverteerders uit te leggen dat ze op die manier meer kans hebben dat u zult reageren.” En dat is “een reden te meer dus om niet te snel te klikken als u uw privacy wilt beschermen”, besluit de politie.

Kinderen en fietsen

Het is niet voor het eerst dat de politie waarschuwt voor de gevaren van Facebook. Maar eerder wilde de politie vooral de gebruiker voor zichzelf beschermen en niet voor Facebook zelf. In maart waarschuwde de arm der wet er bijvoorbeeld nog voor om op te letten met het posten van foto’s van je kinderen, omdat die foto's via Facebook in handen kunnen vallen van personen met slechte bedoelingen.

Een andere waarschuwing kwam er onlangs naar aanleiding van een concrete case: een reeks van diefstallen van dure koersfietsen in de regio rond Sint-Niklaas. Door met foto’s van die fietsen te pronken op Facebook of je fietsroutes te delen op sport-apps als Strava, zouden fietsdieven namelijk gemakkelijk te weten waar ze dure fietsen kunnen vinden.

En begin dit jaar, ten slotte, waarschuwde de politie ook voor zogenoemde "vriendschapsfraude" die onder andere gebeurt via Facebook. Op die manier proberen fraudeurs mensen die op zoek zijn naar vriendschap of liefde geld af te troggelen.

En de politie zelf?

De politie moet trouwens ook zelf opletten op Facebook, zo moest de lokale politie van Aalst met scha en schande leren. De Privacycommissie opende begin dit jaar immers een onderzoek naar het korps omdat het drie foto's van verkeersovertreders op Facebook had gezet

Burgemeester D'Haese (N-VA) was het niet eens met de Privacycommissie, maar het publiceren van de foto's werd toch maar meteen stopgezet. 

"On to something"

Intussen wordt op de sociale media zelf de draak gestoken met de waarschuwingen van de politie.

“Facebook? Advertenties? HEILIGE MACARONI, federale politie, you might be on to something!”, merkt Twitteraar Jeroen op.

En tweep Bas schudde deze conversatie tussen agenten uit de mouw van zijn grapjas:

  • Moeten we de bevolking niet waarschuwen over de FB-emoji's?
  • Ja, vind ik leuk.
  • JEAN, UWE PRIVACY!
  • OH SHIT!!