Bellot wil geen toegangspoortjes in treinstations

Er komen dan wellicht toch geen toegangspoortjes in de treinstations. De nieuwe minister van Mobiliteit, François Bellot (MR), wil het voornemen van zijn voorgangster en partijgenote Jacqueline Galant om 58,5 miljoen euro te investeren in dergelijke poortjes liever afvoeren. “Dergelijke toegangspoortjes zullen personen met slechte bedoelingen niet tegenhouden”, argumenteert minister Bellot.

Na de verijdelde aanslag op de Thalys tussen Brussel en Parijs vorige zomer kondigde toenmalig minister van Mobiliteit Jacqueline Galant aan dat ze toegangspoortjes wilde plaatsen in de Belgische treinstations. Begin dit jaar hing ze daar een prijskaartje aan van 58,5 miljoen euro. Daarom zouden bijna 300 poortjes en 250 bagagescanners geplaatst kunnen worden.

Maar onder grote druk moest Galant vorige maand ontslag nemen en werd ze vervangen door haar partijgenoot François Bellot. En die is geen voorstander van toegangspoortjes in treinstations, zo bleek uit zijn antwoord op vragen van Kamerleden David Geerts (SP.A) en Inez De Coninck (N-VA) over hoe het nu zat met die poortjes.

De nieuwe minister was heel stellig in zijn antwoord: “Dergelijke toegangspoortjes staan haaks op het huidige concept van de stations. Het is evident dat de toegangspoortjes personen met slechte bedoelingen niet zullen tegenhouden. Met een vervoersbewijs kan men zich eenvoudig toegang tot het station verschaffen.” Dat was volgens Kamerlid Inez De Coninck ook al gebleken bij de aanslag van 22 maart op het metrostation Maalbeek, waar toegangspoortjes stonden.

1.000 camera’s

Wellicht geen poortjes dus, maar dat wil niet zeggen dat Bellot na 22 maart niet aan extra beveiliging denkt. Samen met minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) werkt Bellot naar eigen zeggen aan een oplossing, die tegelijk de veiligheid verbetert én de vlotte doorstroming van de reizigers garandeert. Want dat laatste was één van de belangrijkste punten van kritiek op de toegangspoortjes: iedereen laten inchecken, zou de miljoenen die geïnvesteerd worden om de reistijden van treinen met een paar minuten te doen dalen in één moeite ongedaan maken. "We hebben de lessen onthouden van wat er gebeurd is op de luchthaven na de aanslagen", zegt woordvoerster Axelle Pollet, toen de wachtrijen aan de extra veiligheidscontroles opliepen.

De oplossing van Bellot bestaat er concreet uit dat er 1.000 extra camera’s in de Belgische treinstations zullen worden gehangen. Eerder had spoorbaas Jo Cornu gepleit om 2.500 camera’s te plaatsen, maar Bellot is tot het compromis gekomen dat er voorlopig dus al 1.000 komen.

Internationale verbindingen zullen sowieso wél uitgerust worden met veiligheidspoortjes, maar welk type is nog niet bepaald. "Die poortjes moeten zoveel mogelijk gestandaardiseerd zijn, zodat ze in alle Belgische maar ook internationale stations geïnstalleerd kunnen worden", klinkt het. 

Kamerleden David Geerts (SP.A) en Inez De Coninck (N-VA) zijn blij dat de minister de toegangspoortjes wil afvoeren. “Ze zouden alleen maar een vals gevoel van veiligheid geven én tot wachtrijen leiden in de stations”, zegt De Coninck in een reactie aan VRT. Een zelfde geluid is te horen bij Geerts, die Galants idee paniekvoetbal noemt. Dat er meer camera's komen, juicht hij ook toe.