Laatste trein naar Oostende staat uren stil na aanrijding

Op de laatste trein van Brussel naar Oostende hebben vannacht tientallen passagiers uren vastgezeten. De trein had rond 0.30 uur vlak buiten Brussel-Zuid een voorwerp aangereden. Het duurde twee uur om het voertuig te laten afslepen naar een station, en nog ruim een uur voor de reizigers een alternatief kregen aangeboden.

De laatste IC-trein vertrekt om 0.29 uur vanuit Brussel-Zuid naar Gent. "Een tiental minuten na vertrek stonden we plots stil in de buurt van station Bockstael, in Laken", vertelt ooggetuige en redacteur bij VRT Nieuws Rik Arnoudt. "Via de intercom vernemen we dat onze trein iets heeft aangereden. Een kwartier later gaf de machinist aan dat hij niet verder wilde rijden."

Daarop volgt een reeks mededelingen van de treinbegeleider. "Achtereenvolgens klinkt het "dat er geen informatie is, maar dat u op de hoogte wordt gehouden", waarna wordt gemeld "dat de trein mogelijk wordt afgesleept naar Brussel-Zuid, waar we mogelijk onze reis per bus zullen verderzetten."

Administratieve rompslomp

Uiteindelijk zal het ruim twee uur duren voor de trein wordt afgesleept naar het nabijgelegen Brussel-Zuid. "Daar krijgen we om 3 uur 's nachts water en koekjes toegestopt", aldus Arnoudt. "Op dat moment blijkt dat er geen vervangbus beschikbaar is. Er worden twee alternatieven voorgesteld: een nacht op hotel in Brussel of een taxirit naar Gent, Brugge of Oostende."

Die praktische organisatie hiervan komt op de schouders van één personeelslid terecht. "De procedure verloopt bijzonder bureaucratisch. Alle 78 reizigers moeten hun ticket en identiteitskaart fotokopiëren, voor ze aanspraak kunnen maken op een hotelreservatie of taxi. Dit proces neemt ruim een uur in beslag. Uiteindelijk vertrekt de rit naar Gent om 4 uur 's morgens: ruim 3,5 uur na het incident."

Arnoudt stelt zich vragen bij de procedure. "We stonden vlak bij Brussel-Zuid, maar toch werden we niet geëvacueerd. De spoorwegpolitie bleek pas 10 minuten voor onze aankomst in Brussel-Zuid verwittigd dat er een trein met gestrande reizigers op komst was. Bovendien was er slechts één NMBS-personeelslid aanwezig om met ons de bureaucratische procedure te doorlopen. Dat bespoedigt de gang van zaken op het nachtelijke uur ook niet bepaald", besluit Arnoudt.

"Normale procedure gevolgd"

"Omstreeks 0.50 uur heeft de laatste IC-trein naar Oostende inderdaad een obstakel aangereden. Na een aanrijding met een obstakel kan een trein niet meer op eigen kracht verder, of terugrijden. Dan heb je materiaal nodig om het voertuig weg te slepen", vertelt Bart Crols van de NMBS.

"Pas eens je volledige duidelijkheid hebt over het incident, kan je beslissen wat je doet. Het zoeken van een hulplocomotief en het nodige personeel heeft al bij al 2 uur in beslag genomen. Na de sleepactie moeten onze passagiers inderdaad administratief worden opgevolgd. Dit is de normale procedure die spijtig genoeg veel geduld heeft gevraagd van de getroffen reizigers", besluit Crols.

Ook SP.A-fractieleider in het Vlaams parlement Joris Vandenbroucke zat op de gestrande trein. Via Twitter bedankte hij het NMBS-personeel voor hun behulpzaamheid.