Privacycommissie zal bedrijven boetes tot 4 procent van de omzet kunnen geven

De Privacycommissie krijgt in de toekomst een actievere rol. Bij herhaaldelijke schendingen van de privacy zal ze bedrijven boetes tot 4 procent van de wereldwijde omzet kunnen opleggen. Kersvers staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open VLD) wil ook dat de commissie beter inspeelt op het gebruik en misbruik van sociale media.

De Privacycommissie bestaat al sinds 1992, maar geeft vandaag enkel advies en aanbevelingen over het beheer van de persoonsgegevens van mensen. Staatssecretaris De Backer wil nu dat de commissie ook boetes kan opleggen.

"In een digitale economie en in een wereld waar social media niet meer weg te denken zijn, nemen meer en meer bedrijven een loopje met onze privacy. Een actievere Privacycommissie kan daar een eind aan maken."

Budgetneutrale hervorming

Het kersverse regeringslid start eerstdaags een taskforce op om de hervorming gestalte te geven. Die moet klaar zijn tegen mei 2018. Ook staat een bezoek aan de Nederlandse en Franse Privacycommissies op de agenda. "Met deze hervorming voeren we de strijd op tegen herhaalde privacyschendingen van grote bedrijven en overheden. Privacy is geen koopwaar", aldus De Backer.

De hervorming zal budgetneutraal gebeuren, ondanks de bijkomende bevoegdheden van de instantie.