“Haal “Euro” niet weg uit “Songfestival””

“Come together” is de slagzin van het Eurovisiesongfestival dit jaar. Van heinde en verre hebben Songfestivalfans opnieuw gehoor gegeven aan die oproep. Opvallend is dat er ook steeds meer liefhebbers over de Grote Plas te vinden zijn, en sommige Amerikanen hebben dit jaar zelfs hun weg gevonden tot in gaststad Stockholm. “Zo’n groots opgezette en mooie show, dat kennen we niet in de Verenigde Staten”, klinkt de Amerikaanse bewondering.

“Ik kan hier een hele dag zitten en naar deze muziek luisteren.” Aan het woord is Andrew, een jongeman uit Washington D.C. We ontmoeten hem in het Euro Fan Café, een grote tent in hartje Stockholm waar fans samen hun Eurovisiemomenten kunnen delen bij een drankje terwijl een dj Songfestivalplaten grijs draait.

Opvallend dit jaar zijn de strenge veiligheidsmaatregelen, onder meer aan de ingang van het Fan Café. Het Songfestival werd genoemd als mogelijk doelwit voor terreuraanslagen. Metaaldetectoren en aftastende securitymensen moeten voorkomen dat mensen met slechte bedoelingen binnen raken en in de stad is de politie duidelijk aanwezig, tot op de nachtelijke Songfestivalfeestjes toe.

“Die veiligheidscontroles zijn niets in vergelijking met wat we in de VS gewoon zijn”, weet de Amerikaan Andrew. “Maar het is wel opvallend, want Zweden is een rustig en vredelievend land.”

En al even opvallend is dus de Amerikaanse aanwezigheid in Stockholm. “Het Songfestival is de voorbije jaren een steeds groter publiek gaan aanspreken in de Verenigde Staten. Zo’n uitstekende show hebben we bij ons gewoonweg niet: het indrukwekkende podium, vuurwerk, de kostuums, de camerastandpunten. En dan nog die typische muziek”, verklaart de Amerikaan Andres het groeiende succes van het festival in de VS.

“Bovendien wordt het dit jaar voor het eerst uitgezonden op een Amerikaanse televisiezender. Er was zelfs een promofilmpje dat kijkers wou lokken door te wijzen op de “sexy European guys” (sexy Europese jongens, nvdr.)”, rolt Andrew met de ogen.

Op dat moment is in het Fan Café net een “masterquiz” afgelopen, waarbij zelfverklaarde Songfestivalkenners hun uitgebreide kennis over de liedjeswedstrijd konden testen. De finale is gewonnen door een Zweedse, die enkel faalde toen werd gevraagd hoe de openingsgroet van de presentatrice van 1986 klonk…

Quizwinnares Annika: “Ik ben verzot op het Songfestival, ik ben ermee opgegroeid. Dat ik er zoveel details over ken, komt wellicht omdat ik snel leer.” Al zal er allicht iets meer aan de hand zijn: “We hebben ook een lokale groep fans die samenkomt om oude Songfestivals te herbekijken en quizzen te houden.” Haar prijs voor de overwinning: wat promomateriaal en eeuwige Songfestivalroem. “België in de top tien dit jaar”, pronostikeert de Zweedse nog.

“Ik hou ook wel van België, maar Rusland en Oostenrijk zijn mijn favorieten”, beaamt de Amerikaan. Een eventuele Amerikaanse inzending/overwinning hoeft voor hem niet. “De veramerikanisering van het Songfestival is al begonnen, kijk maar naar Justin Timberlake die de intervalact gaat doen. Dat is spijtig. Kon de Zweedse omroep geen internationale Zweedse artiest inschakelen? Amerikanen exporteren al zoveel entertainment naar de rest van de wereld. Nu kunnen jullie iets exporteren naar ons. Don’t take the Euro out of Eurovision”, oppert Andrew.

Een devies waar de Zweden zich – los van Timberlake - voorlopig aan houden. Zij lopen namelijk graag te koop met hun eigen zes eindoverwinningen. Even verderop in het “Eurovision Village” komen enkele Zweedse winnaars van weleer zich dan ook nog eens graag tonen. Onder hen Carola, die in 1991 won met “Fångad av en stormvind”. Wie er niet bij is, is Loreen die in 2012 de eindzege haalde met “Euphoria”. Maar haar lied weerklinkt dan weer op de oversteekplaatsen voor voetgangers. “Amazing. We zouden dit ook moeten installeren in New York City”, besluit een enthousiaste Andrew.