"Met poppen of autootjes spelen? Elk kind moet zichzelf kunnen zijn"

Genderstereotypen moeten uit handboeken en leerplannen verdwijnen. Dat zegt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) die in Parijs een UNESCO-conferentie over seksueel geweld en homofobie bijwoont. "Bijna de helft van de Vlaamse holebi-jongeren heeft ervaring met pesterijen. Dat is te veel."
Jasper Jacobs

Vandaag is het IDAHOT, de Internationale Dag tegen Holebifobie en Transfobie. Minister Crevits heeft deze dag doorgebracht in Parijs waar ze samen met onderwijsministers uit andere landen aan een UNESCO-conferentie over seksueel geweld en homofobie deelneemt. Volgens de minister doen Vlaanderen en het Vlaamse onderwijs het op vlak van LGBT-rechten goed, maar kan het nog veel beter.

"Ondanks alle goeie intenties en regels zien we dat in Vlaanderen bijna de helft van de holebi-jongeren ervaring met pesterijen heeft", vertelt ze aan VRT Nieuws. "Dat is beter dan het wereldwijde gemiddelde van zestig procent, maar het blijft te veel."

"We moeten jongeren weerbaar maken"

"De gevolgen van je niet aanvaard voelen, kunnen fenomenaal groot zijn", gaat ze verder. "Dat gaat van je minder goed voelen tot slechte schoolresultaten, niet graag naar school gaan, spijbelen en ga zo maar door. In sommige gevallen krijgen holebi-jongeren met fysiek geweld te maken. Maar het kan ook om subtiele pesterijen gaan, op weg van school naar huis of online. Die zijn soms moeilijk te detecteren."

"Ik geloof sterk in het weerbaar maken van jonge mensen. We proberen dit te doen door jongeren zelf te laten bemiddelen bij conflicten. Zo leren ze omgaan met diversiteit."

"Ook de leerkracht speelt een belangrijke rol. De Vlaamse regering heeft een conceptnota goedgekeurd om de lerarenopleidingen te hertekenen. Daarbij leggen we de nadruk op de omgang met diversiteit in de meest brede zin van het woord, waarbij mensen zichzelf moeten kunnen zijn én anderen ook leren aanvaarden zoals ze zijn. Leerkrachten moeten signalen leren oppikken, bijvoorbeeld als een leerling met zichzelf worstelt. Hun manier van lesgeven moet leerlingen minstens stimuleren zichzelf te ontdekken."

Roze t-shirt

Crevits erkent dat ook in 2016 leerplannen en handboeken vaak nog bulken van genderstereotypen. "Nochtans hebben we in 2012 al een charter met uitgeverijen opgesteld om af te stappen van stereotype beeldvorming in handboeken. Het is al verbeterd, maar eind dit jaar plan ik toch een rondetafelconferentie met leerplanmakers, belangengroepen, uitgeverijen en scholieren omdat het belangrijk is dat we stereotype benaderingen vermijden."

"Zeggen dat jongens geen roze t-shirt kunnen dragen, is niet meer van deze tijd. Kinderen moeten zichzelf kunnen zijn. Wie met poppen wil spelen, moet dat kunnen doen. Wie met autootjes wil spelen of cowboy en indiaan wil spelen, moet dat eveneens kunnen doen."