KBC is meest waardevolle Belgische merk

De bank KBC is het meest waardevolle Belgische merk. Dat zegt Brand Finance, een internationaal kantoor dat de marktwaarde van merken inschat. Het merk KBC zou maar liefst 3,5 miljard euro waard zijn.
Reporters / Arnaud Ostrowski

Brand Finance maakt jaarlijks een lijst op van de meest waardevolle merken wereldwijd. Daarin staan Apple, Google en Samsung bovenaan. Voor het eerst heeft het kantoor ook een top tien opgesteld specifiek voor ons land.

Het kantoor ziet de waarde van het merk als het bedrag dat een bedrijf zou willen betalen voor de licentie om zijn merknaam te gebruiken, mocht het die niet zelf in bezit hebben.

Afgetekend op de eerste plaats staat KBC. De bank is ook het enige Belgische bedrijf dat in de wereldwijde top 500 staat, op plaats 397. Dat komt onder meer omdat de bank internationaal actief is, in de eerste plaats in Oost-Europa.

Op de tweede plaats staat BDO International, een internationaal advieskantoor met hoofdzetel in Brussel. Proximus, dat stevige groeicijfers kon voorleggen vorig jaar, vervolledigt de top 3. De telecomgigant veranderde nog maar vrij recent de naam van Belgacom naar Proximus, maar die nieuwe merknaam is volgens Brand Finance intussen al 2 miljard waard.

In de top tien staan voorts vooral banken en grote bedrijvan als Colruyt en Solvay. Eén biermerk heeft de lijst gehaald: Stella Artois op de achtste plaats.

De top 10

1. KBC (3,5 miljard euro)
2. BDO International (2,5 miljard euro)
3. Proximus (2 miljard euro)
4. Belfius (1,3 miljard euro)
5. Ageas (1,2 miljard euro)
6. Colruyt (1 miljard euro)
7. Telenet (940 miljoen euro)
8. Stella Artois (833 miljoen euro)
9. Solvay (731 miljoen euro)
10. Bekaert (531 miljoen euro)