"Wrak van vlucht MS804 dan toch niet gevonden"

Het wrak van het gecrashte vliegtuig van EgyptAir zou dan toch niet teruggevonden zijn in de Middellandse Zee. Dat zeggen Egyptische bronnen. Het toestel was op weg van Parijs naar Caïro, maar stortte vanmorgen vroeg door een nog onbekende oorzaak neer.

Eerder had EgyptAir, op gezag van het Egyptische ministerie van Buitenlandse Zaken, gezegd dat de overblijfselen van het toestel gelokaliseerd waren in de buurt van het Griekse eiland Karpathos.

De Griekse autoriteiten van hun kant hadden ontkend dat zij brokstukken van het vliegtuig zouden hebben teruggevonden. "Aangenomen dat we over dezelfde brokstukken spreken, duidt de analyse van die brokstukken aan dat het niet gaat om onderdelen van een vliegtuig", zei een verantwoordelijke aan het persagentschap AFP. Tegelijk verklaarde de man wel dat er elk moment "andere informatie kan binnenkomen".

Nu heeft de vicevoorzitter van EgyptAir gezegd dat de informatie over het gevonden wrak niet klopte. "We stand corrected", zo zei hij. 

Hoogstwaarschijnlijk heeft niemand de crash overleefd. Intussen zoeken Egyptische en Griekse teams voort naar brokstukken.

De Egyptische president Abdel Fattah al-Sisi heeft zijn diensten de opdracht gegeven al het nodige te doen om de brokstukken van het neergestorte vliegtuig te lokaliseren.

"Technisch falen zeer onwaarschijnlijk"

Officieel staat nog niets vast over de oorzaak van de crash en wordt niets uitgesloten, maar meer en meer wordt gedacht aan een "externe oorzaak", lees: een terreurdaad. "Een technisch falen is zeer onwaarschijnlijk", zegt VRT-journalist Steven Decraene. "Er waren geen problemen gemeld, noch voor de vlucht, noch tijdens de vlucht. Er was geen turbulentie, er was geen slecht weer tijdens de vliegroute en ook met de ervaring van de piloten was niets mis. Bovendien beantwoordt EgyptAir aan de strenge Europese normen."

De Egyptische minister van Luchtvaart liet al verstaan dat een terreuraanslag "waarschijnlijker is dan een technisch defect". Ook de Russische autoriteiten denken in die richting en de Amerikaanse president Barack Obama is gebriefd over de crash door zijn antiterreuradviseur.

De analyse van de bewegingen van het toestel net voor het van de radar verdween, doet in elk geval vermoeden dat er iets gebeurd is in de cockpit. "Is het een Germanwings-scenario, waarbij een piloot een actie wou ondernemen en daarbij werd tegengehouden door de andere piloot, maar waarbij de controle over het toestel werd verloren? Of was er daadwerkelijk een bom aan boord?", vraagt Steven Decraene zich af.

Het parcours van vlucht MS804

Vlucht MS804 van Egyptair vertrok gisteravond om 23.09 uur vanop de luchthaven Charles de Gaulle in de Franse hoofdstad Parijs. Bestemming was de Egyptische hoofdstad Caïro, waar het toestel om 3.15 uur zou aankomen.

Om 01.24 uur onze tijd vliegt het toestel het Griekse luchtruim binnen. De Griekse luchtverkeersleiding geeft de piloten de toelating om de koers te behouden.

Om 01.48 uur wordt de vlucht overgeheveld naar een andere sector van de Griekse luchtverkeersleiding. "De piloot was in goede doen en bedankte de luchtverkeersleider in het Grieks", aldus de Griekse autoriteiten.

Om 2.27 uur probeert de luchtverkeersleiding in Athene contact te maken met vlucht MS804 om informatie door te geven over de overname door de luchtverkeersleiding in Caïro. Maar ondanks verschillende pogingen, antwoorden de piloten niet. De luchtverkeersleider slaat alarm.

Om 2.29 uur staat het toestel op het punt het Griekse luchtruim te verlaten.

Om 2.39.40 uur verdwijnt het signaal van het toestel van de radar. Het toestel bevindt zich dan al in Egyptisch luchtruim. De radars van de Griekse luchtmacht worden te hulp geroepen, maar ook die vangen geen signaal meer op.

Net voor het van de radar verdween, vloog het toestel van EgyptAir op ruim 11 kilometer hoogte. Plots maakte het een draai van 90 graden naar links en een duikvlucht. Daarna draaide het helemaal naar rechts.