Aanslag of ongeluk? Wachten op antwoorden

Na de verdwijning van de Airbus A320 van EgyptAir rijzen er nieuwe vragen over de veiligheid in de Egyptische luchtvaart en over de betrouwbaarheid van de Egyptische luchtvaartmaatschappij. Echt sluitende antwoorden op die vragen zijn er voorlopig niet.

De Airbus A320 is een vliegtuig voor de middellange afstand dat in 1987 zijn eerste vlucht maakte. Het staat bekend als een betrouwbaar toestel, waarvan er al meer dan 8.500 exemplaren zijn geleverd. Het vliegtuig kan tot 180 passagiers vervoeren.

In België vliegen zowel Brussels Airlines als Thomas Cook Airlines met de A320.

De luchtvaartmaatschappij EgyptAir heeft een vrij betrouwbare reputatie. De maatschappij vliegt ook tussen Caïro en Brussels Airport en maakt deel uit van de Star Alliance, de luchtvaartalliantie rond Lufthansa waarin ook Brussels Airlines zit.

Aanslag of ongeluk?

Hoe dan ook heeft de Egyptische luchtvaart geen al te beste reputatie. In maart werd een Airbus A320 van EgyptAir nog afgeleid naar de luchthaven van Larnaca, op Cyprus. De man die het toestel had gekaapt, bleek psychologisch niet stabiel en wilde een gesprek met zijn ex-vrouw die in Cyprus woont. De kaper had een valse bommengordel aan, en het is niet duidelijk hoe hij daarmee door de veiligheidscontrole op de luchthaven van Alexandrië is geraakt.

In oktober vorig jaar stortte een Airbus A321 van de Russische maatschappij Metrojet neer in de Sinaï-woestijn. Daarbij kwamen alle 224 inzittenden om het leven. Het bleek te gaan om een bomaanslag door terreurgroep IS. Hoe de bom aan boord was geraakt op de luchthaven van Sharm el Sheikh, blijft onduidelijk. Ook hier rezen er vragen over de veiligheid op de luchthaven van Sharm el Sheikh.

In 2002 stortte een Boeing 737 van EgyptAir neer voor de landing op de luchthaven van de Tunesische hoofdstad Tunis. Er vielen 15 dodelijke slachtoffers. Hier was de oorzaak wellicht slecht weer: het regende, er hing mist en er was een zandstorm.

In 1999 stortte een Boeing 767 van EgyptAir neer in de Atlantische Oceaan. Het toestel was op weg van New York naar Caïro en had 217 passagiers aan boord. Volgens de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten had de co-piloot zelfmoord gepleegd, iets wat de Egyptische autoriteiten met klem ontkenden.

Vier hypotheses

De Britse luchtvaartexpert Paul Charles schuift op tv-zender ITV vier hypotheses naar voren:

  • Iemand heeft iets aan boord gebracht op de Parijse luchthaven Charles de Gaulle (in dat geval rijzen er serieuze vragen over de veiligheid op een van de grootste luchthavens van Europa, nvdr)
  • Een fout van de piloot
  • Een technisch probleem
  • Een terroristische actie in het Egyptische luchtruim

EgyptAir is misnoegd over wat ze noemt de "verkeerde informatie" die in de media wordt verspreid. Ook het Europese Agentschap voor Luchtvaartveiligheid EASA is voorzichtig en wacht op meer informatie.