Duitse overheid twijfelt aan verklaringen van Opel

Experts van het Duitse ministerie van Verkeer hebben twijfels bij de verklaringen van Opel over de uitstoot van stikstofoxides. Duitse media hebben aan het licht gebracht dat die veel hoger ligt dan Opel aangeeft. "We doen niets illegaals", zegt de autobouwer.

Onderzoek van de Duitse milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe, het weekblad Der Spiegel en het ARD-programma "Monitor" had aan het licht gebracht dat de NOx-waarden (de uitstoot van stikstofoxides) van de Zafira en de Astra veel hoger liggen dan aangegeven in de fabriekstesten van Opel. Dat zou komen door de software die de autofabrikant gebruikt.

Opel geeft toe dat de emissiebeperking bij de Zafira onder bepaalde omstandigheden uitgeschakeld wordt, waardoor de uitstoot hoger ligt. De autofabrikant benadrukt evenwel dat daar niets illegaals aan is. Het gaat om een technische noodzaak om de motor te beschermen, zo klinkt het.

Het Duitse ministerie van Verkeer heeft twijfels bij de uitleg van Opel. De autofabrikant krijgt nu 14 dagen de tijd om de technische documenten voor te leggen aan de experts van het ministerie. Dat kondigde minister Alexander Dobrindt aan na een gesprek met Opel CEO Karl-Thomas Neumann. Die zei achteraf dat zijn bedrijf geen illegale software gebruikt en dat ze zullen meewerken met het onderzoek.

Het verhaal doet denken aan de tests van de VRT-nieuwsdienst met enkele Opel Zafira's. Na een bezoek aan de Opel-dealer bleek de hoge NOx-uitstoot van de auto's spectaculair te dalen. Meerdere dealers zeiden dat Opel na dieselgate met een verborgen update was gestart om de software in zijn Zafira's te vervangen.