Sigarettenpakjes krijgen afschrikwekkende foto's

Tabaksproducten krijgen vanaf vandaag een nieuwe verpakking. Zowel op pakjes van sigaretten als van roltabak moeten voortaan afschrikwekkende foto's van ziektes staan, grotere gezondheidswaarschuwingen en het nummer van de hulplijn Tabakstop. België voert daarmee een Europese richtlijn uit.
AP2010
De verpakking van sigaretten in Australië.

Confronterende foto's van zieke longen, bruine tanden of stervende patiënten, en waarschuwingen als "roken kan uw ongeboren kind doden" moeten voortaan 65 procent van de oppervlakte van sigarettenpakjes innemen, op de voor- en achterkant.

"Dat maakt dat je in de krantenwinkels niet meer het fenomeen gaat hebben dat kleurenfoto's op de achterkant staan en op de voorkant zie je alleen de merknaam. Door de nieuwe verplichting ga je in de winkels ook die waarschuwingen uitgestald zien", zegt Suzanne Gabriëls van de Stichting tegen Kanker.

Bij roltabak is de verandering nog groter. Ook daar zullen voortaan foto's verplicht zijn en komt het nummer van Tabakstop voor het eerst op het pakje. Tabakstop koppelt ook een campagne aan de nieuwe verpakkingen.

Er is een overgangsperiode van een jaar. Zo lang mogen winkeliers hun stock van oude pakjes blijven verkopen.

Australië

Groot-Brittannië, Frankrijk en Ierland gaan nog verder. Vanaf morgen maken ze daar enkel nog neutrale verpakkingen, zonder logo, met de merknaam onopvallend vermeld. Australië is op dat vlak een trendsetter geweest. Daar zijn de neutrale pakjes al in 2012 ingevoerd.

Sindsdien zijn er effectief minder mensen begonnen met roken. Een ander effect is dat de rokers eerder voor de goedkopere merken gaan. Maar of dat allemaal een gevolg is van de nieuwe verpakking is niet duidelijk. Zo is ook de accijns op tabak omhoog gegaan, dat kan ook een effect hebben gehad.

De tabaksproducenten zijn allerminst gelukkig met de nieuwe verpakking. Tabaksgigant Philip Morris, de producent van onder andere Marlboro, spande een rechtszaak aan tegen de Australische overheid omdat het met de verpakking de laatste mogelijkheid verliest zich te onderscheiden van de concurrentie, maar de rechter gaf het bedrijf geen gelijk.