Chauffeurs De Lijn rijden recordaantal boetes bij elkaar

Nooit eerder werden meer chauffeurs van De Lijn beboet dan vorig jaar. In 2015 schreef de politie 1.332 boetes uit, waarvan 80% voor snelheidsovertredingen. Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Mobiliteit Weyts in de Mediahuiskranten. Momenteel betalen de chauffeurs die boetes zelden uit eigen zak, maar de Lijn wil dat systeem herzien.

Van de 1.332 boetes werden er 80 procent uitgeschreven voor snelheidsovertredingen. In één op vijf van die gevallen reed de chauffeur meer dan 10 kilometer per uur te snel.

Van de 251 boetes die niet met overdreven snelheid te maken hadden, zijn er 27 GAS-boetes uitgeschreven, bijvoorbeeld voor parkeerovertredingen. De politie registreerde ook 5 overtredingen van de vierde graad, zoals spookrijden, inhalen in een bocht of een gesloten overweg negeren.

"Onaangepaste rijschema's"

"Qua boetes zitten we met de stijging opnieuw op het niveau van 2012. Ter vergelijking: er wordt 1 boete uitgeschreven per 95.000 gereden kilometers. Elke boete is er één te veel, maar het zet de dingen wel in perspectief", aldus Roger Kesteloot, directeur-generaal van De Lijn.

Volgens de vakbonden zijn de rijschema's van de chauffeurs niet aangepast aan de huidige trajecten. "Zo kan een traject berekend zijn op zones 50, terwijl die zones in werkelijkheid zijn omgezet naar zones 30. Toch moeten onze chauffeurs op tijd komen", zegt Rita Coeck van de socialistische vakbond ACOD.

"Er doen zich inderdaad meer kleine snelheidsovertredingen -tot 10 kilometer te snel- voor sinds het moment dat er meer zones 30 zijn ingevoerd. Nochtans houden wel degelijk rekening met de snelheidsregimes bij het opstellen van de dienstregeling en de planningen van onze chauffeurs", spreekt Kesteloot tegen. "Mogelijk willen onze chauffeurs verloren tijd inhalen als ze in de file staan, maar we drukken er toch altijd op dat ze dat doen binnen de regels van de wegcode."

Strenger boetesysteem

Momenteel moeten de chauffeurs hun boetes niet uit eigen zak betalen. De Lijn wil echter komaf maken met dat systeem. In hun nieuwe voorstel zou de werkgever enkel nog de eerste overtreding terugbetalen, de tweede slechts voor een kwart.

"Dat plan ligt al een hele tijd op tafel. We willen dit opnieuw bespreekbaar maken, want er is nog geen akkoord. In elk geval willen we de 5 bestaande boetesystemen in de verschillende provincies rechttrekken", zegt Kesteloot daarover.

In het nieuwe boeteplan maken we een onderscheid tussen lichte en zwaardere overtredingen. "Van een eerste zware overtreding willen we nog de helft betalen. Vanaf de derde overtreding valt de boete volledig ten laste van de chauffeur. Bij lichtere overtredingen betalen we de eerste boete nog volledig, en vanaf de derde nog de helft", aldus Kesteloot. "Er zijn enkele uitzonderingen daarop: GAS-boetes en boetes voor roken of gsmgebruik achter de stuur moeten onze personeelsleden altijd zelf betalen. Daarnaast sturen we hardleerdse overtreders opnieuw naar onze rijschool."