Egypte vindt lichamen en brokstukken van Airbus

De Egyptische marine zegt dat ze nu toch restanten van het sinds gisteren vermiste passagiersvliegtuig ontdekt heeft in de Middellandse Zee. Gisteren en vanochtend was daar nog veel onduidelijkheid over. Schepen uit verschillende landen doorzoeken nu het gebied waar het toestel van EgyptAir gisteren is verdwenen.

Vanochtend meldde de woordvoerder van het Egyptische leger, brigadegeneraal Mohammed Samir, dat marineschepen nu toch "eigendommen van passagiers en brokstukken" hebben gevonden. Dat gebeurde op 290 kilometer ten noorden van de Egyptische havenstad Alexandrië.

In de loop van de dag zijn lichaamsdelen, valiezen en delen van passagierszetels in zee gevonden door de Egyptische marine. Dat bericht kwam eerst vanuit Griekenland, maar is nu bevestigd door Egypte zelf. De Europese ruimtevaartorganisatie ESA zegt ook dat één van haar satellieten mogelijk een grote olievlek heeft opgemerkt in de buurt van de plaats waar het vliegtuig verdwenen is. 

Egyptische schepen hopen nu ook snel de zwarte dozen met vluchtgegevens te vinden. De Egyptische marine krijgt daarbij de hulp van schepen en vliegtuigen uit Griekenland, Frankrijk en Groot-Brittannië en de Verenigde Staten. Franse en Britse luchtvaartexperten zijn intussen aangekomen in de Egyptische hoofdstad Caïro. Vlucht MS804 was op weg van Parijs naar Caïro en verdween gisterenochtend van de radar nabij het Griekse eiland Kreta. Aan boord waren 66 mensen, onder hen een Belg.

Vliegtuig kwam uit Eritrea en Tunesië

Er is nog geen enkele aanduiding voor een terreuraanslag, maar die hypothese wordt wel als "geloofwaardiger" beschouwd dan een technisch mankement. De A320 is een klein, maar erg betrouwbaar vliegtuig van Airbus, al zijn er al wel enkele ongevallen geweest.

Wat ook opvalt, is dat het bewuste vliegtuig vier dagen voor de vlucht vanuit Parijs ook vluchten heeft gemaakt naar Eritrea in Oost-Afrika en naar Tunesië. Volgens EgyptAir werd toen niets abnormaal vastgesteld, maar toch rijzen er vragen. Op de luchthaven Charles-de-Gaulle nabij Parijs zijn erg strenge controles op bagage.

"Eerdere terreurdaden sneller opgeëist"

Naar de oorzaak van de crash blijft het voorlopig raden. De pistes van een technisch defect en terreur blijven voorlopig even waarschijnlijk. "Gisteren zei de Egyptische minister van Luchtvaart op een persconferentie wel dat een terreurdaad waarschijnlijker is dan een defect. Er gaan meer en meer stemmen op dat deze crash te maken heeft met terreur. De vraag is dan wel wie het vliegtuig heeft neergehaald", aldus Vandewalle.

De crash is momenteel nog niet opgeëist. "Dat is het verschil met de aanslag op het vliegtuig boven de Sinaïwoestijn, in oktober vorig jaar. Toen werd er een bom in de bagageruimte gesmokkeld. Enkele uren na de crash had IS die aanslag al opgeëist. Voorlopig is dat met de vlucht van EgyptAir niet gebeurd", vertelt Vandewalle. "Het is afwachten, maar hoe dan ook is het belangrijk om de wrakstukken snel op het spoor te komen. Daaruit zal moeten blijken hoe het vliegtuig gecrasht is. Tot dan blijft het gissen en speculeren."

"We zoeken verder"

De Franse minister van Buitenlandse Zaken Jean-Marc Ayrault heeft intussen op France 2 gezegd dat er "absoluut geen enkele aanwijzing" is over de oorzaken van de crash. Hij zal morgen onder meer de families van de passagiers ontvangen "om het maximum aan informatie te geven in alle transparantie". "We zoeken verder naar wrakstukken van het vliegtuig", voegde hij er nog aan toe. "Frankrijk draagt bij met Egypte, Griekenland en andere landen. Een vliegtuig is al ter plaatse, een ander zal komen."

Aan boord van het vliegtuig zaten 66 mensen, bemanning en passagiers samen.

Het parcours van vlucht MS804

Vlucht MS804 van Egyptair vertrok eergisteravond om 23.09 uur vanop de luchthaven Charles de Gaulle in de Franse hoofdstad Parijs. Bestemming was de Egyptische hoofdstad Caïro, waar het toestel om 3.15 uur zou aankomen.

Om 01.24 uur onze tijd vliegt het toestel het Griekse luchtruim binnen. De Griekse luchtverkeersleiding geeft de piloten de toelating om de koers te behouden.

Om 01.48 uur wordt de vlucht overgeheveld naar een andere sector van de Griekse luchtverkeersleiding. "De piloot was in goede doen en bedankte de luchtverkeersleider in het Grieks", aldus de Griekse autoriteiten.

Om 2.27 uur probeert de luchtverkeersleiding in Athene contact te maken met vlucht MS804 om informatie door te geven over de overname door de luchtverkeersleiding in Caïro. Maar ondanks verschillende pogingen, antwoorden de piloten niet. De luchtverkeersleider slaat alarm.

Om 2.29 uur staat het toestel op het punt het Griekse luchtruim te verlaten.

Om 2.39.40 uur verdwijnt het signaal van het toestel van de radar. Het toestel bevindt zich dan al in Egyptisch luchtruim. De radars van de Griekse luchtmacht worden te hulp geroepen, maar ook die vangen geen signaal meer op.

Net voor het van de radar verdween, vloog het toestel van EgyptAir op ruim 11 kilometer hoogte. Plots maakte het een draai van 90 graden naar links en een duikvlucht. Daarna draaide het helemaal naar rechts.

Trump: Vlucht MS804 “zeker opgeblazen”

De Republikeinse kandidaat voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen Donald Trump wacht het onderzoek niet af om een oordeel te vellen over de ramp met EgyptAir-vlucht MS804.