Cornu: "Geef management van spoor meer vrijheid"

NMBS-topman Jo Cornu vindt het essentieel dat het management van het spoorbedrijf meer vrijheid moet krijgen om het beleid te bepalen. Nu is de NMBS te veel afhankelijk van politieke beslissingen en dat proces verloopt te traag. Cornu is ook snoeihard voor de wilde staking bij het spoor en noemt dat "onaanvaardbaar".

Cornu ergert zich aan het gebrek aan logica van de vakbondsleiders bij de huidige stakingsactie bij het spoor. Dat gaat over het wegwerken van enkele anomalieën, zegt hij, zoals compensatiedagen die de werknemers extra krijgen, ook als ze ziek zijn of verlof hebben. 

De productiviteit moet nu eenmaal omhoog en dan is het logisch dan die anomalieën eerst weggewerkt worden. Dat de vakbonden die logica niet willen inzien, noemt Cornu "onaanvaardbaar".

Hij wijst erop dat in Vlaanderen slechts 6% van de spoormannen staken. De bonden moeten dan ook niet komen vertellen dat ze de "druk van de basis" voelen, aldus de NMBS-topman.

Ook de dreiging met sancties tegen wilde stakers is volgens Cornu geen provocatie van de directie. Die sancties zijn vastgelegd in afspraken die jaren geleden met de vakbonden gemaakt waren en als men die afspraken niet wil naleven, hebben gesprekken met de vakbondsleiders dan ook geen nu meer, zegt hij.

"Minimale dienstverlening is mogelijk"

We zitten in een beweging naar liberalisering, stelt Cornu vast. In 2019 moet de overheid beslissen of ze het monopolie op het binnenlandse reizigersverkeer bij de NMBS houdt of bij een ander bedrijf. 

Veel zal daarbij afhangen van hoe het bedrijf met de klanten omgaat, of de NMBS betrouwbaar is en van de kwaliteit van dienstverlening. Dat is essentieel voor de toekomst van de NMBS, vindt hij. Als die factoren niet naar behoren worden ingevuld, komt de onderneming in het gevaar.

Een minimale dienstverlening is volgens de bonden onmogelijk, tenzij het stakingsrecht wordt afgeschaft, maar Cornu vindt dat onzin. Bij stakingen weigert doorgaans slechts een kwart tot een derde van de werknemers te werken. De NMBS heeft dus ruim voldoende mensen over om een groot deel van de treinen te laten rijden, als men tenminste op voorhand weet wie er gaat staken en wie niet, aldus Cornu. 

"Niet noodzakelijk privé, wel meer vrijheid"

Minister van Overheidsbedrijven Alexander De Croo (Open VLD) had eerder op de dag voorgesteld om de NMBS voor een deel te privatiseren naar het voorbeeld van andere succesvolle ex-overheidsbedrijven zoals Proximus en Bpost.

Of er nu privékapitaal instapt in de NMBS of niet, vindt Cornu niet essentieel. Het voordeel van privékapitaal is volgens hem dat het management bij het spoor veel meer vrijheid zou krijgen om beslissingen te nemen.

Nu is de NMBS voor alles afhankelijke van beslissingen door de overheid en een beheersovereenkomst. Dat gaat echter veel te traag om een goed draaiend bedrijf tot stand te brengen. Bij Bpost zijn de tarieven in het afgelopen decennium met 60% gestegen, bij de NMBS met 6%, aldus Cornu.

Als het management meer vrijheid van de overheid zou krijgen, is dat essentieel voor de toekomst van de NMBS, met of zonder privékapitaal, zegt Cornu.