Her en der spoorhinder in Vlaanderen, in Wallonië rijdt 20 procent

Het spoorverkeer ondervindt ook vandaag opnieuw hinder door acties van de Franstalige socialistische spoorbond. Zo legden verschillende werknemers het werk neer, maar op sommige plaatsen in Wallonië werd ook sabotage gepleegd om het treinverkeer te hinderen. In Vlaanderen rijdt momenteel 70 procent van de treinen, in Wallonië rijdt 20 procent van de treinen. "De avondspits zal mogelijk wel wat moeilijker worden", zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit.

Door de stakingsdag bij de openbare diensten ondervond het treinverkeer gisteren ernstige hinder. Slechts de helft van de treinen in Vlaanderen reed. Door een stakingsaanzegging van de socialistische vakbond ACOD Spoor werd gevreesd dat de situatie vandaag even slecht zou zijn, maar de spoorbond trok de aanvraag opnieuw in.

Dat het treinverkeer nog niet helemaal normaal verloopt, heeft te maken met wilde stakingsacties die vooral in Wallonië plaatsvinden. Maar ook sabotageacties in het zuiden van het land hebben voor treinleed gezorgd. Zo liepen manifestanten op de sporen om het treinverkeer te storen, en elders in Wallonië werden ook voetzoekers op de sporen gelegd.

Om afgeschafte treinen en vertragingen op de lijn Antwerpen-Brussel te vermijden, probeert de spoorwegmaatschappij om de treinen die normaal gezien doorrijden tot Charleroi al in Brussel te laten stoppen. Op die manier wordt vermeden dat de treinen in Wallonië vast komen te zitten. "Dat lukt voorlopig redelijk goed, waardoor ook op die lijn de hinder beperkt blijft", zegt NMBS-woordvoerder Dimitri Temmerman. De lijn Leuven-Brussel en de treinen naar de luchthaven zijn het meest getroffen.

Normale dienstverlening bij De Lijn en MIVB

Anders dan gisteren treft de staking geen Vlaamse en Brusselse seinhuizen. In Wallonië is nog één seinhuis niet operationeel, dat van het Henegouwse Quévy. De hinder is dus groter in Wallonië: slechts 20 procent van de treinen rijdt. "Al zijn er geen plaatsen waar absoluut geen treinverkeer is", klinkt het.

De NMBS raadt iedereen aan zich goed te informeren vooraleer te vertrekken. Dat kan via de website, Twitter, Facebook, de app of in het station zelf. Ook via Google Maps kunnen reizigers nagaan of hun lijn getroffen is.

De dienstverlening bij de Vlaamse openbaarvervoermaatschappij De Lijn en de Brusselse MIVB verloopt weer normaal, een dag na de acties bij de openbare diensten. Dat zeggen de woordvoerders van beide maatschappijen. Wie de bus moet nemen in Wallonië, moet wel rekening houden met fors verstoord verkeer. Dat meldt de openbaarvervoermaatschappij TEC woensdag. Leden van de socialistische vakbond CGSP beslisten om de actie bij de openbare diensten van dinsdag voort te zetten.

Ook hinder door slecht weer

Niet alleen de spoorstaking veroorzaakt hinder op het spoor. Verschillende lijnen ondervinden ook hinder van de hevige regenval. Tussen Menen en Poperinge, West-Vlaanderen, rijden er zeker tot zondagavond geen treinen. "In die regio is een deel van de spoorwegberm verschoven door het overtollige water", zegt Frédéric Petit van Infrabel. "De stabiliteit kwam in het gedrang en daarom hebben we besloten om de nodige herstellingswerken uit te voeren zodat we de veiligheid kunnen garanderen."

Om 15 uur opnieuw overleg

Precies een week geleden legde een deel van het NMBS-personeel het werk neer uit onvrede met een nieuwe maatregel van HR-Rail, de juridische werkgever van het spoorpersoneel. Door deze nieuwe maatregel zouden de werknemers een tot twee kredietdagen kunnen verliezen. Dat zijn compensatiedagen die de werknemers krijgen omdat ze in de praktijk langer werken dan de officiële arbeidstijd van 36 uur.

Vooral in Wallonië blijven de actievoerders eisen dat het plan om enkele compensatiedagen af te schaffen volledig wordt ingetrokken, maar volgens de topman van de NMBS Jo Cornu is dat "onbespreekbaar". Volgens hem verdedigt de wilde staking het onverdedigbare, zei hij in "Het Journaal".

Om 15 uur zitten de vakbonden en de directie opnieuw rond de tafel om een oplossing te vinden. Eerder was er sprake van een vergadering om 8 uur. "Op vraag van de syndicale organisaties wordt de vergadering met de directie van deze ochtend verplaatst naar 15 uur", luidt het bij HR Rail. Volgens de vakbond is daar geen speciale reden voor.