Langste spoortunnel ter wereld ingehuldigd in Zwitserland

In Zwitserland is vandaag de langste spoortunnel ter wereld ingehuldigd. De werken aan de 57 kilometer lange Gotthard-basistunnel begonnen al in 1999, maar volgens de Zwitsers was het het wachten waard: ze beloven een revolutie in het Europese vrachtvervoer.
AFP or licensors

De dubbele spoortunnel doorheen het Gotthard-massief is 57,5 km lang en ligt op zijn diepste punt 2,3 km onder de grond. De tunnel biedt transportgewijs enorme voordelen. In vergelijking met de oude Gotthard-tunnel kunnen er niet alleen meer treinen door rijden, maar kan dat ook sneller. Elke dag kunnen er 260 goederentreinen en 65 passagierstreinen door. Een rit duurt ongeveer 17 minuten.

Aan de nieuwe tunnel werd bijna 17 jaar gebouwd. Al in 1992 keurde de Zwitserse bevolking het project goed in een referendum. In 1999 werd gestart met de constuctie. Ingenieurs en arbeiders moesten graven en dynamiteren door 73 verschillende soorten steen, sommige zo hard als graniet. Meer dan 28 miljoen ton steenpuin werd uitgegraven. Het bouwwerk heeft 11 miljard euro gekost. 9 arbeiders kwamen om tijdens de constructie.

De officiële inhuldiging ging gepaard met veel ceremonieel en een kunstzinnige performance. De plechtigheid werd bijgewoond door de Duitse kanselier Angela Merkel, de Franse president François Hollande en de Italiaanse premier Matteo Renzi. Vervolgens vertrokken aan de noordelijke inrit in Erstfeld en de zuidelijke in Bodio gelijktijdig twee treinen, met aan boord enkele honderden Zwitsers die uitgeloot waren.

"Revolutie voor het vrachtvervoer"

Zwitserland claimt dat de tunnel een revolutie zal betekenen voor het Europese vrachtvervoer, belangrijk voor het milieu en voor de handel. Europese handelswaar, Italiaanse wijn voor Nederland bijvoorbeeld of Duitse auto's voor Griekenland, moeten door de Alpen. Door de beperkingen van de oude Gotthard-tunnel verliep dat goederentransport vooral nog via de weg en niet via het spoor.

De nieuwe Gotthard-tunnel maakt een hogesnelheidsverbinding tussen het noorden en het zuiden van Europa mogelijk. Nu zal het goederentransport veel sneller, veiliger en goedkoper kunnen gebeuren via de spoortunnel.

In december moet de nieuwe Gotthard-tunnel volledig operationeel zijn. Reizigers tussen Zürich en Milaan zullen dan nog 2 uur en 40 minuten over dat traject doen, een uur minder dan vandaag.

De zeven langste tunnels ter wereld (treinen en auto's)

  • Gotthard-tunnel (Zwitserland): 57,5km
  • Seikan-tunnel (Japan): 53,9 km
  • Eurotunnel (Frankrijk-Groot-Brittannië): 50,5 km
  • Yulheon-tunnel (Zuid-Korea): 50,3 km
  • Lotschberg-tunnel (Zwitserland): 34,6 km
  • New Guanjiao-tunnel (China): 32,6 km
  • Guadarrama-tunnel (Spanje): 28,4 km