Airbnb lanceert meldpunt voor boze buren

Misnoegde buren kunnen voortaan op de website van het online verhuurplatform Airbnb hun beklag doen als huurders het te bont maken. "We zullen iedere klacht serieus behandelen."

Op de klaagmuur kunnen buren anoniem of in eigen naam melden wanneer de huurders voor overlast zorgen, bijvoorbeeld wanneer ze te veel lawaai maken of wanneer ze regelmatig hun afval laten rondslingeren. Na een klacht wordt de verhuurder opgespoord en wordt hij op de hoogte gebracht van de overlast.

"We zullen iedere klacht serieus behandelen en we gaan de buren en de verhuurders ook de kans geven om het conflict onderling op te lossen", schrijft de verhuurwebsite in een blogpost. "Verhuren is een grote verantwoordelijkheid. De mensen die onze regels regelmatig met de voeten treden zullen geschorst of zelfs verwijderd worden uit onze Airbnb-gemeenschap."

Het online verhuurplatform blijft spectaculair groeien in ons land, zo blijkt uit cijfers die De Tijd kon inkijken. Van april 2014 tot en met maart dit jaar boekten ruim 454.000 gasten een huurplaats in België, goed voor in totaal 1,3 miljoen overnachtingen.