Bedrijven trekken aan alarmbel door aanhoudende spoorstaking

Het bedrijfsleven trekt aan de alarmbel door de aanhoudende spoorstaking. Die heeft grote gevolgen voor het goederenverkeer. Als de actie van de vakbonden nog langer duurt, dreigt een volledige shutdown van verschillende bedrijven, zegt essenscia, de federatie van de chemische industrie. Ook Alfaport, de koepel van Antwerpse havenbedrijven, is niet te spreken over de staking.
Archieffoto

De voorbije dagen kon 60 procent  van de goederentreinen niet rijden, omdat het personeel van de seinhuizen aan de grens geregeld staakt, en de meeste goederentreinen moeten de grens over.

"De goederen staan geblokkeerd ofwel ergens in de haven, ofwel op het spoornet", zegt Johan De Raeve van het logistieke bedrijf Stukwerkers in de Gentse haven. De firma laadt staalproducten over op de trein, maar ondervindt nu dus veel hinder. "Dat houdt in dat bij onze klanten de productie stilvalt en dat er economische werkloosheid is. Wat ons betreft wordt de economische weerslag van deze acties enorm onderschat."

"Spoor is van vitaal belang"

Ook de chemische industrie is erg afhankelijk van het spoor voor bevoorrading en voor leveringen. "Het spoor is van vitaal belang voor de chemiesector. Veel bedrijven werken in volcontinu (ononderbroken) en zijn sterk afhankelijk van just in time-leveringen", zegt essenscia-woordvoerder Gert Verreth.

"Verschillende bedrijven hebben de productie moeten halveren of afbouwen als gevolg van logistieke problemen", zegt de woordvoerder. Sommige bedrijven laten ook geen treinen meer aankomen of vertrekken. In een worstcasescenario dreigt voor verscheidene bedrijven -onder meer in de chemische clusters van Antwerpen, Gent en Feluy- zelfs een volledige shutdown als de staking nog langer duurt, zo luidt het.

Voor sommige bedrijven loopt de economische schade op "tot meer dan 100.000 euro per dag", aldus essenscia. De chemiesector hoopt dan ook op een snelle oplossing. Juridische acties door essenscia-bedrijven zijn niet meteen aan de orde.

Vrachtwagentransport

Ook Alfaport, de koepel van Antwerpse havenbedrijven, is niet te spreken over de aanhoudende spoorstaking. Volgens directeur Stephan Vanfraechem dreigt de staking vracht van het spoor naar de weg te verplaatsen. Daarom pleit Alfaport voor een gegarandeerde toegang tot het spoornet.

"Ik hoor en vrees ervoor dat vrachtvolumes die traditioneel naar het spoor gaan, nu vaak overgezet worden naar transport per vrachtwagen. Dat is kwalijk, gezien de moeizame strijd om meer volumes op het spoor te krijgen, zoals we nu bijvoorbeeld proberen met het Railport-initiatief. Nu dreigt het helemaal de verkeerde richting uit te gaan", zegt Vanfraechem.

Hij vraagt om een betrouwbaar spooraanbod en sluit zich aan bij Geert Pauwels, CEO van B Logistics, die eerder al pleitte voor een gegarandeerde toegang tot het spoornet. "Hier gaat het over werknemers van bedrijven die wel willen werken, maar die gehinderd worden door het feit dat de toegang tot het net wordt geblokkeerd", zegt Vanfraechem. "Ik wil geen uitspraken doen over het stakingsrecht, maar het gaat er puur over dat er ten gevolge van acties publieke, kritische infrastructuur niet beschikbaar is."

Pieter Timmermans, de topman van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO), waarschuwde gisteren al dat er in tal van bedrijven economische werkloosheid dreigt. (Lees: VBO: economische werkloosheid dreigt door stakingen)