Brussel bant 20 jaar oude dieselwagens vanaf 2018

Vanaf 2018 mogen dieselwagens die meer dan 20 jaar oud zijn Brussel niet meer in. Het volledige Brusselse Gewest wordt een lage-emissiezone. Dat staat in een plan van de Brusselse regering om de schadelijke uitstoot van auto's te beperken.

De Brusselse regering bereikte vanmiddag een akkoord over het plan om van de hoofdstad een lage-emissiezone te maken. Om 17 uur volgt meer uitleg op een persconferentie.

Wat al bekend is, is dat dieselwagens van voor 1997 vanaf 2018 uit de stad geweerd zullen worden. Dat zal gebeuren aan de hand van nummerplaatcontrole met camera's. De jaren daarna komen er bijkomende beperkingen voor dieselwagens. Daarnaast zal ook de autofiscaliteit worden aangepakt.

De Europese Commissie heeft Brussel onlangs nog op de vingers getikt omdat de uitstoot van stikstof al jarenlang te hoog is.

"Hopelijk geen aankondigingspolitiek"

Brussels Parlementslid Liesbet Dhaene (N-VA) is naar eigen zeggen opgelucht dat dat Brusselse regering eindelijk wakker geschoten lijkt na de ingebrekestelling door de Europese Commissie. In januari blokkeerde de Brusselse regering immers nog een voorstel tot permanente lage-emissiezone van de oppositie.

Dhaene verwijst ook naar Antwerpen, waar men al sinds 2013 bezig is met het realiseren van een permanente LEZ, opdat men in 2017 van start zou kunnen gaan. Brussel heeft nu pas de knoop doorgehakt, maar zou slechts één jaar later dan Antwerpen in 2018 van start gaan. "Ik hoop dat dit weer geen staaltje is van Brusselse aankondigingspolitiek om het nadien op de lange baan te schuiven", stelt Dhaene. "Het zou een slag in het gezicht zijn van alle Brusselaars die luidkeels roepen om een efficiënt beleid waarbij de Brusselse luchtverontreiniging wordt aangepakt."

Ook lage-emissiezone in Antwerpen

Vorig jaar stelde Antwerpen een gelijkaardig plan voor. Vanaf 1 februari 2017 betalen vervuilende wagens een boete van 20 euro per dag of 350 euro per jaar om toegang te krijgen tot de lage-emissiezone in de binnenstad.