Facebook begrijpt nu ook wat je schrijft

Facebook heeft een nieuw systeem bedacht om berichten van gebruikers te analyseren. Op die manier leert Facebook zijn gebruikers beter kennen én kan de sociaalnetwerksite ook gerichter adverteren.
imago stock&people

Het nieuwe systeem van Facebook heeft de naam "DeepText" gekregen en is erop gericht om de berichten van zijn gebruikers volledig te begrijpen en te analyseren. "DeepText moet ons in staat stellen om teksten te begrijpen met een bijna menselijke precisie, maar dan duizend keer per seconde en in twintig talen", schrijft Facebook in een blogpost.

Met de nieuwe tool wil Facebook spamberichten tegengaan en gebruikers inhoud aanbieden die aanleunt bij hun interesses. Dat opent ook de deur voor meer gerichte advertenties: door de berichten van de gebruikers te begrijpen, weet Facebook ook beter wat hen bezighoudt. Op die manier kunnen reclameboodschappen beter worden afgestemd op het profiel van de gebruiker.

Champagne of champagne?

Of het systeem optimaal zal werken, zal wel nog moeten blijken. Het is namelijk niet zo eenvoudig voor een computer om berichten te lezen. Zo moet het computersysteem kunnen herkennen dat een bepaald bericht over een basketbalmatch gaat, maar het systeem moet bijvoorbeeld ook de namen van de spelers kunnen lokaliseren. Daarnaast moet de computer ook een onderscheid kunnen maken tussen een eigennaam en een soortnaam. Bijvoorbeeld: als iemand spreekt over "champagne", gaat het dan over de streek of over het product?

Facebook laat weten dat het programma momenteel nog volop in ontwikkeling is en dat ze eraan werken om het systeem te optimaliseren.