Reynders ziet Belgium-bashing vooral als auto-bashing

Minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders (MR) heeft tijdens zijn driedaagse bezoek aan Cuba "geen enkele vraag" gekregen over de situatie in België, onlangs de sociale onrust in ons land. De enige constante is het medeleven dat zijn Cubaanse gesprekspartners betuigen naar aanleiding van de aanslagen van 22 maart. Belgium-bashing is vooral een zaak van auto-bashing, aldus Reynders, die onder meer uitvalt naar de stakende cipiers. "Als dat geen politieke staking is, wat is het dan wel?"

In een gesprek met de meegereisde journalisten kwam de vicepremier terug op het imago van ons land in het buitenland. Daarbij sneed hij het mobiliteitsvraagstuk aan, met onder meer de toestand van de Brusselse tunnels, de terreuraanslagen en de daarmee gepaard gaande gedeeltelijke sluiting van de metro's, en de sterk bekritiseerde voetgangerszone in Brussel.

Op zich hoeft zo'n zone geen slechte zaak te zijn voor de handel. Niettemin heeft Reynders aan Brussels burgemeester Yvan Mayeur en schepen Alain Courtois gevraagd de werken te herfaseren en het verkeer anders te organiseren. Toch benadrukt Reynders dat in de meeste grote steden het verkeer volledig geblokkeerd zit en een Parijzenaar bijvoorbeeld een fortuin zou moeten uitgeven om in zijn eigen stad eenzelfde levenskwaliteit te krijgen als die wanneer hij in Brussel zou wonen.

"Honderd procent van hun eisen of ze gaan niet akkoord"

De vicepremier kan weinig begrip opbrengen voor de stakingen bij de NMBS en in de Brusselse en Waalse gevangenissen en wijst vooral op de verschillen tussen de Vlaamse en Franstalige vakbonden. "Waarom beslist een spoorwerker te staken in Charleroi terwijl een spoorwerker in Gent met exact hetzelfde statuut wel aan de slag gaat?", vraagt Reynders.

"Minister van Justitie Koen Geens heeft uren en dagen aan de onderhandelingstafel gezeten. Sommige vakbonden willen echter honderd procent van hun eisen binnenhalen of ze gaan niet akkoord. Voor hen moet elke beslissing die sinds de start van de regering is genomen, worden geannuleerd. Als dat geen politieke staking is, wat is het dan wel?"

"Regering pleegt overleg"

Reynders benadrukt dat de hervormingen die de regering doorvoert noodzakelijk zijn, maar vindt ze geen complete omwenteling. Dat geldt bijvoorbeeld voor het optrekken van de pensioenleeftijd tot 67 jaar, waartegen tot stevig protest ontstond. Hij merkt eerst en vooral op dat die ingreep er pas komt tegen 2030, maar dat die ook logisch is gezien de toegenomen levensverwachting.

Toch beseft de minister dat bij elke verandering "sociale ontevredenheid" dreigt. Het is de verantwoordelijkheid van de regering om overleg te plegen en dat doet ze volgens Reynders ook. Hij verwijst naar de inspanningen van minister Geens, maar ook van Pensioenminister Daniel Bacquelaine en minister van Sociale Zaken Maggie De Block. "Ook minister van Werk Kris Peeters moet nu het pad van de onderhandelingen hernemen".

Reynders merkt op dat er aanpassingen aan de hervormingen zijn gebeurd, maar dat overleg plegen niet hetzelfde betekent als over de hele lijn akkoord gaan. "Het is niet de vakbond die het land gaat besturen", luidt het.

"PS wil zich een sterker links imago aanmeten"

Het is voor Reynders ook duidelijk dat de PS - die federaal in de oppositie zit maar regionaal in de meerderheid - zichzelf een sterker links imago wil aanmeten "nu de PVDA en Ecolo haar op de hielen zit". De MR-topman is daarbij scherp voor de Waalse meerderheid (PS-CDH), die aankondigde zich te verzetten tegen het handelsakkoord tussen de Europese Unie en Canada. "Wat gaan ze zeggen tegen Canada en Québec? Wij willen geen zaken doen met die mensen?", vraagt Reynders zich verbijsterd af.

"Blijkbaar heeft de Waalse meerderheid beslist zich te profileren op elk handelsakkoord", gaat hij voort, "want Wallonië blokkeert ook een akkoord met enerzijds Colombia en Peru en anderzijds met Panama". Die houding dreigt volgens Reynders evenwel communautaire gevolgen te hebben. Bij sommigen rijst immers de vraag of de uitvoer van wapens naar Saudi-Arabië dan ook moet worden goedgekeurd, luidt het.