Verkeerslichten in voetpaden voor smartphone-zombies

Voetgangers die meer aandacht hebben voor hun telefoon dan voor het verkeer. Het is de afgelopen jaren heel normaal geworden in het straatbeeld. Maar het is natuurlijk gevaarlijk in het drukke stadsverkeer, zeker aan kruispunten. Maar in Duitsland en Australië denken ze er de oplossing voor gevonden te hebben: verkeerslichten verwerken in voetpaden.

Augsburg, een stad in het zuiden van Duitsland, installeerde de nieuwe verkeerslichten in april, nadat twee voetgangers lichtgewond werden door een aanrijding met een tram. En twee maand eerder was er nog een dodelijk ongeval met een pubermeisje, in München. Het 15-jarige meisje was onder een tram gelopen omdat ze naar haar smartphone zat te kijken, haar oortjes in had en daardoor niet had gezien en gehoord dat er een tram kwam aangereden.

Smombies en petextrians

Om zulke tragische ongevallen te voorkomen, liet Augsburg dus verkeerslichtjes installeren op de stoepen aan twee drukke kruispunten. De rode led-lichtjes beginnen te knipperen als er een tram komt aangereden en het verkeerslicht op rood springt. Het is nog maar een proefproject, maar de stad overweegt om later ook aan andere kruispunten voetlichtjes te installeren voor wat men in het Duits “smombies” noemt: smartphone-zombies.

In Sydney, de grootste stad van Australië heeft men het dan weer over petextrians, een samentrekking van pedestrians (voetgangers) en texting (sms’en). Doordat men down under de afgelopen tijd ook opvallend veel ongevallen zag gebeuren met petextrians heeft het stadsbestuur besloten het lichtende voorbeeld van Augsburg te volgen en ruim 160.000 euro te investeren in een proef met trottoir-ledjes. Dat is meteen fors meer dan de 10.000 euro die het stadsbestuur van Augsburg per kruispunt uitgaf aan de installatie van de lichtjes. Het is niet goedkoop, want de stoep moet worden uitgebroken en de lichtjes moeten worden aangesloten aan de bestaande installatie van de verkeerslichten.

Onderzoeken

“Onderzoeken tonen aan dat mensen die met hun telefoon bezig zijn en hun hoofdtelefoon op hebben vier keer meer gevaarlijke dingen bij het oversteken van de weg”, legde een Australische verkeersdeskundige aan ABC News uit, naar aanleiding van de plaatsing van de lichtjes in Sydney. Hij vindt overigens niet dat de overheid een fout signaal geeft door voetpaden uit te rusten met verkeerslichten: “In onze samenleving zijn de dingen veranderd.”

Volgens een ander onderzoek, in zes Europese steden, loopt 17 procent van de voetgangers te smartphonen in het verkeer. En het mag niet verbazen dat dit meer jongere dan oudere mensen zijn. Met 14 procent zit Brussel zowat in de middenmoot qua gsm-gebruik. Dat is vergelijkbaar met Parijs en Berlijn. Vooral in Stockholm lopen de mensen met hun kop in de kas: bijna een kwart van de voetgangers loopt met de smartphone in de hand door de Zweedse hoofdstad.