"Je mocht kijken, maar niet aanraken"

Herinnert u zich de controverse van enkele jaren geleden nog rond de hitsingle "Blurred lines" van Robin Thicke? In de begeleidende videoclip moesten de schaars geklede vrouwen alleen maar mooi zijn en onder meer die objectivering van vrouwen leidde al snel tot hevig protest. Dertig jaar geleden deed zich een soortgelijk incident voor, toen Robert Palmer zijn "Addicted to love" met vrouwelijk schoon opsmukte. Vrouwenrechtenorganisaties wisten de video weinig te waarderen en deden zo het nummer van Palmer pieken in onder meer Australië en de VS.

Vijf kortgerokte vrouwen -de ene rok al korter dan de andere-, hevig geschminkt op een hyperblanke huid en met zwart-glanzende haren, natuurlijk op hoge hakken, moesten niets anders doen dan sensueel in de camera kijken en gaven door hun bewegingen aan dat ze van het bespelen van de instrumenten en het volgen van het ritme weinig kaas gegeten hadden. Nochtans zouden de modellen een korte opleiding hebben gekregen over, onder meer, hoe ze hun vingers moesten houden op de gitaarsnaren. Maar de muziekleerkracht had er na een uur de brui aan gegeven.

"Bassiste" Mak Gilchrist in juli 2013 op de blogsite Noblemania: "Op het moment van de opnames schaamde ik me dood. Ik had nog nooit zo’n overdreven seksueel getint modelwerk gedaan. Normaal was mijn werk toch ietwat verfijnder en had ik fotoshoots met een fris ogend gezicht. Nu zag ik er als een vamp uit. De reacties van vrienden maakten me nog onzekerder. Waarom reageerden de mensen zo, dat we zò sexy waren?"

"Er waren opmerkingen dat de video vrouwen objectiveerde. Maar ik denk dat zij de juiste bedoeling niet begrepen. De videoregisseur wilde dat we er als paspoppen, die je achter winkelvitrines ziet staan, zouden uitzien. Omdat juist in andere video’s vrouwen schaamteloos als uithangbord gebruikt werden, wilden wij daarmee de draak steken. Vrouwen die je nooit aan de haak zou kunnen slaan. Je mag wel kijken, maar niet aanraken. We zijn misschien versieringen, maar dan wel gevaarlijke versieringen. Onbereikbaar en een perfect accessoire voor het maatpak van Robert Palmer."

Alle heisa leidde, net zoals vele jaren later voor "Blurred lines", tot een wereldhit voor Robert Palmer. Al bleek Vlaanderen niet echt onder de indruk en hield de single het slechts 3 weken uit in de hitparade. De videoclip is intussen wel uitgegroeid tot een icoon. Want, "het idee om vrouwen alleen maar te gebruiken als rekwisiet is dankzij "Addicted to love" cool geworden", besloot nieuwswebsite First Post in juli 2014. En daar zat wellicht ook de klasse van Palmer zelf voor iets tussen:

lees ook