Elke zomer moeten 9.000 jonge leerkrachten op zoek naar nieuwe job

Elk jaar zijn in augustus meer dan 9.000 leerkrachten op zoek naar werk. Dat blijkt uit cijfers van de minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). Het gaat dan vaak om jonge leerkrachten die nog niet benoemd zijn en die niet weten of en waar ze in september aan de slag kunnen. Oppositiepartij SP.A wil beginnende leerkrachten daarom een contract van vijf jaar geven om die onzekerheid weg te nemen.

De cijfers uit de lerarendatabank die minister Crevits vrijgaf op vraag van Vlaams parlementslid Steve Vandenberghe (SP.A) tonen een duidelijke evolutie doorheen het jaar. In de maanden juli en augustus kent het aantal werkzoekende leerkrachten een hoogtepunt. Vanaf oktober neemt dat cijfer opnieuw af. In 2015 waren in augustus 9.163 leerkrachten op zoek naar een job. Doorheen het jaar daalt dit aantal naar 2.716.

De cijfers tonen volgens Vandenberghe aan dat veel leerkrachten, vaak jongeren, in de zomermaanden op zoek zijn naar een werkplek. Die zoektocht in de vakantiemaanden zorgt voor heel veel onzekerheid en stress, zegt Vandenberghe. "Deze jonge leerkrachten zitten in een fase van hun leven waarbij enige stabiliteit cruciaal is. Zo lang het onderwijs hen deze stabiliteit niet kan bieden, is het niet verwonderlijk dat veel jonge leerkrachten er uiteindelijk de brui aan geven en een andere job zoeken. Eén op vier valt immers uit in de eerste 5 jaar. Dat is niet alleen vervelend voor die mensen zelf, die vaak hun droomjob opgeven, maar ook voor ons onderwijs, dat tal van talenten ziet vertrekken."

Vermijden dat leerkrachten onvoorbereid zijn

De SP.A stelt daarom voor om werk te maken van een vijfjarig contract voor beginnende leerkrachten binnen een scholengroep of -gemeenschap. "Op deze manier bieden we hen de broodnodige stabiliteit, zowel qua lessenpakket als qua inhoud, maar garanderen we ook variatie omdat ze kunnen lesgeven op verschillende scholen binnen de groep", zegt Vandenberghe.

Het vijfjarig contract moet ook vermijden dat leerkrachten onvoorbereid voor de klas komen. "Wanneer men pas enkele dagen voor het begin van het schooljaar weet waar men zal lesgeven, kan men onmogelijk alle lesvoorbereidingen, administratieve rompslomp en leerplannen verwerkt hebben", klinkt het.