Eerste dode gevallen achter het stuur van een zelfrijdende Tesla

Een man die zijn Tesla-wagen op de zelfrijdende functie had gezet, is gestorven nadat zijn elektrische auto onder een grote vrachtwagen was gereden. Het ongeval gebeurde op 7 mei in de staat Florida, maar de Amerikaanse autoproducent maakte het nieuws nu pas bekend omdat de Amerikaanse toezichthouder op de veiligheid van de snelwegen met een eerste onderzoek is gestart.

Het gaat om het eerste dodelijke ongeval met een Tesla in zelfrijdende functie in ruim 200 miljoen kilometer. Volgens de blogpost gebeurde het ongeval toen een vrachtwagen met oplegger onverwacht een snelweg overstak, vlak voor de Tesla Model S. Door het felle licht merkten de bestuurder noch de sensoren de witte kant van de oplegger op, en waren ze niet in staat te remmen. 

Volgens een lokaal medium reed de Tesla onder de grote trailer door, maar raakte het dak van de Tesla de onderkant van de oplegger en werd het dak daardoor van de auto gerukt. Vervolgens moet de auto zijn doorgereden, tot hij uiteindelijk tegen een paal tot stilstand kwam.

Eerder aan botsing ontsnapt

Joshua Brown, de bestuurder van de auto, was een Tesla-fan die op zijn persoonlijke YouTube-kanaal filmpjes publiceerde waarin hij de Autopilot-functie van zijn auto demonstreerde.

Een maand voor zijn dood zette Brown nog een filmpje online waarin te zien is dat hij met zijn auto ternauwernood aan een botsing ontsnapt was toen een hoogwerker plots op zijn rijstrook kwam rijden. De automatische piloot greep in, stuurde de auto naar links, waardoor een botsing nipt vermeden werd.

Waarschuwingen

Tesla benadrukt dat de automatische piloot van Tesla standaard niet actief is, tenzij de bestuurder zijn toestemming geeft. De bestuurder wordt er ook aan herinnerd de handen op het stuur te houden en zich op elk moment klaar te houden om het stuur over te nemen. De bestuurder blijft ook altijd zelf verantwoordelijk voor ongevallen.

Tesla is een van de autobouwers die bezig is met het testen en ontwikkelen van zelfrijdende wagens, net als Google en zowat alle grote autobouwers. Het is niet de eerste keer dat er een ongeluk gebeurt met een zelfrijdende auto, maar bij eerdere ongelukken bleek dat de fout niet bij de auto lag, maar bij een bestuurder.