Leuvense onderzoekers maken veiligere fietshelm

Onderzoekers van de departementen Werktuigkunde, Materiaalkunde en Neurowetenschappen van de KU Leuven hebben een betere en sterkere fietshelm ontwikkeld die de impact van een val op het hoofd beperkt.

De innovaties hebben volgens Jos Vander Sloten van het Departement Werktuigkunde vooral tot doel de draaibeweging van het hoofd bij een val te beperken. Het onderzoek werd onder meer gefinancierd vanuit de actie Levenslijn. De nieuwe helm is het resultaat van diverse studies.

"Uit ons onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat ook de draaibeweging van het hoofd bij een val veel schade kan toebrengen. Om deze rotatie te beperken hebben we de helm een heel glad oppervlak meegegeven en uitsteeksels, waaraan de helm en het hoofd zouden kunnen blijven haperen, zoveel mogelijk beperkt. Daarnaast werd in de helm een bepaald soort schuim ingebracht dat niet alleen de loodrechte klap extra goed opvangt, maar eveneens de draaibeweging van het hoofd beperkt", aldus Vander Sloten.

De nieuwe helm is vandaag aan de KU Leuven voorgesteld in aanwezigheid van medewerkers van Levenslijn. "Onze boodschap is dat vele bestaande fietshelmen wel degelijke een goede bescherming bieden, maar dat wij als onderzoekers deze steeds trachten nog beter te maken", aldus Vander Sloten.

De innovaties in de nieuwe helm hebben onder meer ook betrekking op het optimaliseren van de ventilatie. Of de fietshelm ooit gecommercialiseerd zal worden is nog onduidelijk. De onderzoekers hebben over hierover contacten lopen met diverse producenten van fietshelmen.