"Pokémon go" slachtoffer van eigen succes: servers overbelast

Het smartphonespel "Pokémon go" zal in heel wat landen langer op zich laten wachten dan oorspronkelijk gepland. Na de release in onder meer de Verenigde Staten en Australië zijn de servers voorlopig overbelast.

De game "Pokémon go" werd zo'n jaar geleden aangekondigd, maar voor de lancering was het wachten tot deze week. Afgelopen woensdag maakte plots Australië en Nieuw-Zeeland kennis met het spel, even later waren de Verenigde Staten en Japan aan de beurt. Met succes. Amper 24 uur later stond de app op de eerste plaats in de Appstore in de Verenigde Staten.

Hoewel een succes zeker niet uitgesloten werd, is dit voor de makers toch ook onverwacht. De servers zijn overbelast en dat probleem staat voorlopig een verdere uitrol in de weg. "We werken hard om het probleem op te lossen", zegt John Hanke, de CEO van ontwikkelaar Niantic, aan Business Insider. "Tot zolang stellen we de internationale uitrol naar landen als het Verenigd Koninkrijk en Nederland uit."

Wanneer het spel bij ons beschikbaar zal zijn, is dus nog niet duidelijk.

"Pokémon go"?

"Pokémon go" komt er zo'n twintig jaar na de eerste lancering van Pokémon op GameBoy. Wie het spel wil spelen, moet met zijn smartphone naar buiten. De app maakt gebruik van virtual reality, waardoor het lijkt dat je een Pokémon op straat tegenkomt. Via het gps-signaal weet het spel waar je bent en welk soort Pokémon daar moet opduiken.