De Lijn koopt weldra geen klassieke dieselbussen meer

De klassieke dieselbus heeft geen toekomst meer bij De Lijn. Vanaf 2019 koopt de vervoermaatschappij enkel nog bussen met een alternatieve aandrijving: hybride, op waterstof en op elektriciteit. De enige voorwaarde is dat de technologie op punt staat. Dat heeft de raad van bestuur van De Lijn beslist.

De vergroening van de vloot start in september met de voorbereiding van een bestelling van zo'n 220 bussen. De hybride bussen zullen vanaf 2018 in een stedelijke omgeving rijden. Op streeklijnen doen op hetzelfde moment moderne dieselbussen hun intrede. Voor langere trajecten zijn hybride bussen namelijk nog niet rendabel.

In 2019 volgt een bestelling van 120 hybride en/of elektrische bussen, te leveren in 2020 en 2021. Met de hulp van het Klimaatfonds van de Vlaamse overheid komt er in 2017 in enkele steden bovendien een project met volledig elektrische bussen.

De toekomstige hybride bussen moeten volledig elektrisch kunnen rijden in stadskernen. Daarbuiten rijden ze met een mix van batterijen en een dieselmotor. Omdat ze remenergie recupereren, zijn hybride bussen tot een kwart stiller en zuiniger. Ze stoten ook minder schadelijke stoffen uit.

Tegen 2025 mogen er in de stad alleen nog groene bussen rijden. De Lijn gaat er prat op dat ze nu al beschikt over 217 hybride bussen, vijf waterstofbussen in Antwerpen en drie elektrische bussen in Brugge.

Vorig jaar kwam er nog felle kritiek op een bestelling van 238 dieselbussen die de verouderde streekbussen met euronorm twee en drie moeten vervangen.