Verkoop elektrische auto's boomt dankzij premies

Er zijn dit jaar al 497 volledig elektrische auto's verkocht. Dat is ruim zes keer zoveel als in heel 2015. De sterke stijging is een gevolg van de premies die de Vlaamse regering sinds begin dit jaar uitreikt. "De elektrische wagen is eindelijk uit de startblokken geschoten", reageert Vlaams minister van Energie Bart Tommelein (Open VLD).

In heel 2015 werden 75 elektrische auto's verkocht in Vlaanderen. In de eerste zes maanden van dit jaar staat de teller al op 497.

De toename heeft allicht te maken met de premies die de Vlaamse regering sinds begin dit jaar uitreikt. Vlaams minister van Energie Bart Tommelein heeft dit jaar een budget van 5 miljoen euro. Daarvan zou al 2,27 miljoen aan premies uitgereikt zijn. Zo'n aankooppremie gaat van 2.500 tot 5.000 euro. Die premies zullen de komende jaren wel verlagen.

Naast de premies paste de Vlaamse regering ook de verkeersfiscaliteit aan. Gevolg: wie een elektrische auto koopt, betaalt helemaal geen verkeersbelasting. Voor een benzinewagen betaal je meer belastingen, voor een diesel het meest.

Middenklasse populair

De zogenoemde middenklasse van de elektrische auto's blijkt het populairst te zijn. Die kosten tussen de 31.000 en 41.000 euro. Gevolgd door kleinere exemplaren tot 31.000 euro. Luxe-auto's, duurder dan 61.000 euro, worden heel wat minder verkocht.

Startblokken

Tommelein is tevreden met de stijging van het aantal verkochte elektrische auto's: "De elektrische wagen is eindelijk uit de startblokken geschoten", reageert hij in Het Laatste Nieuws. Tegelijk waarschuwt hij dat de premies een eindigend verhaal zijn. "We waken er wel goed over dat we niet langer ondersteunen dan nodig."

Ondanks de stijgende verkoop is het elektrische wagenpark in Vlaanderen nog relatief klein. Van alle auto's die de eerste vijf maanden van dit jaar zijn ingeschreven, rijdt nog altijd 96 procent met benzine of diesel. Slechts 0,35 procent rijdt puur elektrisch. De overige auto's zijn hybride modellen.