Gent stuurt circulatieplan bij dat in 2017 wordt ingevoerd

Bij de invoering van het nieuwe circulatieplan op 3 april 2017, waarbij de stad opgedeeld wordt in zes sectoren om doorgaand verkeer te weren, en het voetgangersgebied het grootste van het land wordt, worden toegevingen gedaan voor onder meer zorgverstrekkers en bewoners van het voetgangersgebied. Dat gebeurt ook voor de horeca, handelaars en bouwbedrijven, zegt de Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen).

Vrijwilligers die minder mobiele mensen vervoeren, kunnen een vergunning krijgen om in het voetgangersgebied te rijden. Voor personen met een beperking wordt een aantal "parkeerhubs" gepland aan de rand. Voor senioren worden kleine, milieuvriendelijke busjes ingezet.

Bewoners zullen via alle ingangen hun woning kunnen bereiken, en niet langer via enkele "poorten". Via een online platform zullen zij onder bepaalde voorwaarden een tijdelijke vergunning aan hun bezoekers kunnen toekennen.

Voor de vastgoedsector, horeca en handelaars wordt een uitbreiding van de park-en-rides op twaalf locaties gepland, waardoor het aantal parkeerplaatsen met 1.350 groeit. Er komt ook een shuttledienst voor park-en-rides waar een minder vlotte verbinding is met het openbaar vervoer. Voor handelaars komt er een specifiek distributieplatform, waarbij goederen geclusterd geleverd worden binnen de voetgangerszone. Aannemers tot slot zullen makkelijker hun doorgangsvergunning kunnen verlengen.

Overkoepelend werd beslist dat er op de hoofdinvalsroutes voor de fiets binnen de R40 fietsstraten komen. In sommige straten wordt het fietsen in twee richtingen uitgebreid. Tot slot start het Agentschap Wegen en Verkeer in augustus met verschillende werken op de R40 om de huidige capaciteit te vergroten tegen de invoering van het circulatieplan.