Pas in 2022 halte-aankondiging op alle bussen en trams De Lijn

Pas tegen 2022 zal er op alle bussen en trams van De Lijn halte-aankondiging zijn. Dat blijkt uit het antwoord van minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) op een vraag van Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (SP.A). Vandenbroucke hekelt de traagheid. "Momenteel wordt op geen enkele bus van De Lijn de volgende halte aangekondigd, hoewel alle bussen daarvoor sinds 2007 worden uitgerust. En ook op de helft van de trams in Vlaanderen is er nog geen aankondiging van de volgende halte", aldus Vandenbroucke. Ook met de stiptheid bij De Lijn is het slecht gesteld.

"Horen en zien waar je bus of tram is, zodat je weet waar je moet afstappen. Dat is toch niet te veel gevraagd?", zegt Vandenbroucke. "In het buitenland is dat vaak een evidentie."

Maar bij De Lijn is er volgens Vandenbroucke nog een hele weg af te leggen. Het vreemde is dat vier op de tien bussen wel met apparatuur voor halte-aankondiging is uitgerust en dat die apparatuur een vereiste is bij alle busaankopen sinds 2007. Maar de halte-aankondiging werkt nog steeds niet omdat er een probleem blijkt te zijn met de aansturing vanuit de boordcomputers op de bussen. Pas tegen 2022 zou er halte-aankondiging zijn op alle bussen.

"Ik vind dat rijkelijk laat, want ik stel vast dat het in Brussel bijvoorbeeld wel kan", zegt Vandenbroucke in "De ochtend" op Radio 1. "Er zijn veel mensen die occasioneel de bus of tram nemen. Er zijn ook veel toeristen. Het is dus geen overbodige luxe dat zij kunnen zien waar het voertuig is op het traject. Ik vind halte-informatie fundamentele informatie."

 "De Vlaamse overheid zal met andere woorden sinds 2007 betaald hebben voor een functionaliteit op bussen waarvan er een aantal versleten en vervangen zullen zijn nog voor dit ooit gewerkt heeft (omdat een bus een gemiddelde levensduur heeft van een tiental jaar)", zegt Vandenbroucke.

Het stoort hem ook dat er maar op de helft van de trams halte-aankondiging voorzien is. Het ontbreekt niet enkel bij oudere trams, maar ook bij de nieuwe Albatrostrams. Bij die trams zou het systeem later ingebouwd worden. "Maar een jaar na het feestelijk inrijden van de tram in Gent is het systeem nog steeds niet operationeel."

Ook andere doelstellingen niet gehaald

Bij de bespreking van de beheersovereenkomst van De lijn in het Vlaams Parlement is gebleken dat er wel meer verkeerd loopt. "Ik vind het zelf zeer, zeer triest hoe het met de stiptheid gesteld is", moest Roger Kesteloot toegeven, directeur-generaal van De Lijn. Slechts 53,12 procent van de bussen en trams reed in 2015 op tijd, tegenover 51,40 procent in 2011.

Meest in het oog springend is het gedaalde aantal reizigers in de periode van de beheersovereenkomst. Het was de bedoeling om 10,5 procent meer reizigers te vervoeren, maar het werd een daling met 3,49 procent tot net geen 530 miljoen.