Pokémon Go veroorzaakt boost verkoop batterijen

Het populaire spel Pokémon Go is een batterijslurper. Dat resulteert is een opmerkelijke stijging van de verkoop van externe batterijen, zogeheten powerbanks.

De verkoop van powerbanks bij Base kende in juli een stijging van maar liefst 240 procent in vergelijking met een maand eerder. Isabelle Geeraerts van Base, Telenet wijt die toename aan Pokémon Go: “Er is connectiviteit nodig om het spel te spelen. Bovendien staan het scherm en de GPS-functies voortdurend ingeschakeld”.

Ook bij Orange merken ze in deze zomermaanden een stevige stijging, met soms pieken waarbij zes keer meer batterijen worden verkocht. Toch zijn ze hier voorzichtiger in hun conclusie: "Pokémon Go is vermoedelijk een van de oorzaken, maar ook de festivals en de vakantieperiode kunnen ertoe hebben bijgedragen”, stelt Annelore Marynissen van Orange.

Dataverbruik

Zowel bij Orange als bij Base merken ze dat het spel massaal wordt gespeeld wordt. Het piekmoment bij Base lag op 17 juli, een dag na de lancering. Toen ging zo’n 3 procent van het mobiele verkeer naar Pokémon Go. “Dat is veel voor één app”, zegt Isabelle Geeraerts. “Toch zijn er geen stijgingen in het mobiele internetverbruik door de app. Dat komt omdat het spel zelf niet veel data verbruikt, slechts 5 à 10 megabyte per uur. Een uur Pokémon Go komt ongeveer overeen met een YouTubefilmpje bekijken, 15 minuten muziek streamen of 65 bezoeken op Facebook.”

“Het aantal mensen dat per dag Pokémon Go speelt, ligt ongeveer even hoog als het aantal Snapchatgebruikers”, klinkt het bij Annelore Marynissen van Orange. “Dat is veel, want Snapchat is een populaire app, die al ettelijke tijd bestaat. Geen enkele app kende op zo’n korte tijd zo’n populariteitsstijging”.