Zwakke plek in sleutelloos afsluitsysteem oudere VW-auto's

Tientallen miljoenen auto's die de Volkswagengroep de afgelopen 20 jaar verkocht heeft, zijn kwetsbaar voor diefstal omdat hun sleutelloze afsluitsysteem makkelijk gehackt kan worden met goedkope technische middelen. Dat zeggen Britse en Duitse onderzoekers.

De experten in computerbeveiliging van de universiteit van Birmingham in Groot-Brittannië en van Bochum in Duitsland waren in staat om de afstandsbediening te klonen door in de buurt te staan als bestuurders op hun sleutel drukten om de deuren te openen of te sluiten, zo schreven ze in een studie. 

De auto's die geplaagd worden door de fout, zijn de meeste modellen van Audi, VW, Seat en Skoda die verkocht zijn sinds 1995. In totaal gaat het om zowat 100 miljoen auto's van de Volkswagen-groep, en de zwakke plek is ook nog gevonden in recente modellen zoals de Audi Q3 van 2016. De afstandsbedieningen gebruiken het "constant-key"-schema en zijn daardoor kwetsbaar.

De enige uitzondering die de onderzoekers vonden, zijn de auto's die gefabriceerd worden op het meest recente constructieplatform van VW dat MQB heet. Dat wordt gebruikt voor de Golf VII, het best verkopende model van VW, en volgens de woordvoerder van VW zijn ook de huidige Golf-, Tiguan-, Touran- en Passat-modellen veilig. "De huidige generatie van voertuigen wordt niet geplaagd door de problemen die hier beschreven worden", zei de woordvoerder van VW in een verklaring, zonder in te gaan op de risico's voor de andere modellen.

Criminelen hebben genoeg aan goedkope en makkelijk verkrijgbare middelen om de radiosignalen op te vangen en zo de afstandbediening te klonen, zo zeggen de onderzoekers .

De onthullingen komen op een ogenblik dat Volkswagen, de grootste autoconstructeur van Europa, worstelt met de gevolgen van het grootste schandaal uit zijn geschiedenis, dieselgate. Dat is het schandaal waarbij VW sjoemelsoftware geïnstalleerd heeft in zo'n 11 miljoen dieselauto's om de resultaten van emissietesten te vervalsen.

Andere autobouwers

Ook sommige modellen van andere autobouwers zouden last hebben van dezelfde zwakke plek, met name Ford Galaxy's uit bepaalde jaren, zeggen de onderzoekers. Een woordvoerder van Ford zei dat het systeem in kwestie niet meer gebruikt.

Volgens de Süddeutsche Zeitung en de Duitse omroepen NDR en WDR, die bericht hebben over de zwakke plek, zijn er gelijkaardige veiligheidsproblemen vastgesteld bij nog andere autobouwers, waaronder Citroën, Peugeot, Renault, Fiat, Opel en Nissan.

De onderzoekers zullen hun conclusies bekendmaken tijdens een conferentie in Austin in Texas. De Süddeutsche Zeitung benadrukt overigens dat autodiefstal vandaag veel minder voorkomt dan in het verleden.