Boerkini: symbool van onderdrukking of middel tot integratie?

Sinds het boerkiniverbod in enkele Franse badplaatsen laait het debat over het badpak voor moslimvrouwen in alle hevigheid op. De boerkini blijkt echter niet uit de Arabische wereld te komen, zoals velen wellicht denken, maar uit Australië. Sterker nog: het badpak wordt daar eerder beschouwd als middel om moslima's beter te laten integreren in de Australische maatschappij.

De boerkini vindt zijn oorsprong op de stranden van de Australische stad Sydney. In tegenstelling tot wat velen denken, komt het badpak voor moslima's niet uit het Midden-Oosten of uit een of ander moslimland, maar is het "made in Australia".

Volgens Ahmeda Zanetti is ze als ontwerpster geïnspireerd door de wil om deel te nemen aan de maatschappij. "Ik wilde het islamitische symbool van de sluier veranderen", zegt ze tegen de Amerikaanse krant The Washington Post. "Het was de bedoeling om moslima's beter te integreren in de Australische manier van leven."

Na de aanslagen van 11 september 2001 kwam de relatie tussen moslimimmigranten en blanke Australiërs onder hoogspanning. In 2005 leidde dat tot geweld, toen blanke bendes moslimmannen aanvielen op Cronulla Beach, in een zuidelijke voorstad van Sydney. De rellen duurden enkele dagen.

Het geweld zette enkele organisaties aan het denken over hoe moslims beter in de maatschappij kunnen worden geïntegreerd en hoe aan andere Australiërs kon worden getoond dat hun islamitische medeburgers ook een deel van de Australische maatschappij zijn.

In 2007 kwam de organisatie Surf Life Saving Australia met een campagne om moslims te rekruteren als strandredder. Het bleek echter niet gemakkelijk om moslima's te rekruteren: de onthullende badkleding op de Australische stranden was voor velen van hen wat erover. Hier kwam Ahmeda Zanetti op de proppen met haar boerkini-ontwerp.

Niet alleen voor moslima's

Zanetti, een Australische met Libanese roots, heeft naar eigen zeggen sinds 2008 al meer dan 700.000 boerkini's verkocht, en zeker niet alleen aan moslima's, maar ook aan joden, hindoes en mormonen. "Meer dan 40 procent wordt verkocht aan vrouwen die niet islamitisch zijn", zegt Zanetti tegen Politico.

"Het doet er niet toe waarom vrouwen kiezen voor een boerkini", aldus Zanetti. "Het strand is er voor iedereen. Wij zijn vrouwen. We zouden vrij moeten zijn om te dragen wat we willen en wanneer we dat willen."

"De boerkini verrichtte wonderen voor moslimvrouwen en -meisjes. Het gaf hen vertrouwen." In Politico toont Ahmeda Zanetti weinig begrip voor een boerkiniverbod. "Nu zeggen de Fransen dat het indruist tegen hun waarden. Dan begrijp ik niet welke die Franse waarden zijn. Behoort het dan tot de Franse waarden om vrouwen te verplichten een bikini te dragen?"

Respect voor rechten en keuzes

Ook in Canada wordt anders aangekeken tegen de boerkini. Volgens de Canadese premier Justin Trudeau moet er respect zijn voor de rechten en de keuzes van het individu, "Dat moet het leidende principe zijn in ons discours en in de publieke debatten", vindt hij.

Bij ons laait het debat voor de tweede keer in een jaar tijd weer op. "Je kan de boerkini zien als een vernederend kledingstuk of als een kledingstuk dat zijn draagster toelaat volgens haar geloof deel te nemen aan gemengde sportactiviteiten", verduidelijkte het Interfederaal Gelijkekansencentrum vorig jaar, dat toen ook pleitte voor een serene en evenwichtige discussie.