"Er zijn toch genoeg mensen met een handicap, niet?"

De Paralympics in Brazilië staan voor de deur -ze starten op 7 september- en voor Vogue Brazil is dat de gelegenheid om hun paralympiërs even in het zonnetje te zetten. Maar de lifestylewebsite ging daarbij kort door de bocht door 2 fotomodellen/acteurs in te schakelen en een paar lichaamsdelen van hen weg te fotoshoppen. Daar kunnen ze op sociale media dus niet mee lachen.

Nadat Vogue Brasil onderstaande foto op zijn Instagramaccount gepubliceerd had, regende het negatieve reacties. Het viel sommigen immers snel op dat het om 2 vrij populaire fotomodellen ging, Clio Pires en Paulo Vilhena.

Negatieve reacties bleven niet uit ("As bad as blackface" of "This shit is out of control"). Richard Lane van de Britse liefdadigheidsorganisatie Scope op nieuwswebsite Huffington Post: "Het tijdschrift heeft de perfecte kans gemist om de Braziliaanse deelnemers aan de Paralympics sportief op gelijke hoogte te zetten als die aan de Olympische Spelen."

"De Paralympics zijn juist een moment waarbij de negativiteit rond beperkingen kan aangepakt worden. Er zijn toch genoeg mensen met een handicap in de wereld om hun manier van leven kenbaar te maken, eerder dan hen te imiteren."

Een woordvoerder van Vogue Brasil reageerde als volgt op de hetze: "Deze campagne is niet gemaakt door Vogue zelf, maar door een zelfstandig reclamebureau. Vogue aanvaardt de mening van hen die niet met deze manier van werken akkoord zijn, maar blijft achter zijn engagement staan om het belang van de Paralympics te promoten. We zullen initiatieven die bijdragen tot het succes van deze Spelen blijven ondersteunen."

Hier beneden kunt u de 2 fotomodellen zien met 2 "echte" atleten met een handicap:

lees ook