"Slechtste restauratie ooit" leeft verder als opera

Vier jaar na de beruchte en vooral compleet mislukte restauratie van het fresco "Ecce Homo" in een kerk in Borja, is een komische opera over het leven van de vrouw achter de knoeiboel in première gegaan. Die kreeg de toepasselijke titel "Behold the man".

Het was wereldnieuws in augustus 2012: de hopeloos amateuristische en volstrekt mislukte restauratie van "Ecce Homo", een fresco van Elias Garcia Martinez uit de 19e eeuw in de kerk van Borja in Spanje. Algauw bleek de bejaarde vrouw Cecilia Gimenez achter de flater te zitten, hoewel ze het fresco naar eigen zeggen met de beste bedoelingen had willen opfrissen.

Een internetsensatie was geboren. De "mensaap" van Borja dook op in tal van parodieën, memes en zelfs merchandising. De stad in de buurt van Zaragoza zag de toeristen plots met duizenden tegelijk toestromen in de hoop een glimp van het fresco op te vangen. Gimenez zelf groeide uit tot een beroemdheid.

Heldin van de stad

Het hele verhaal inspireerde de Amerikaanse componist Paul Fowler en de librettoschrijver Andrew Flack vorig jaar tot het schrijven van een komische opera over het leven van Gimenez. Die is afgelopen weekend in Borja in première gegaan.

Onder de titel "Behold the man" vertelt de opera het verhaal van de mislukte restauratie en hoe die een internethit werd, maar ook hoe Gimenez van het mikpunt van spot gaandeweg uitgroeide tot de heldin van de stad. Dankzij haar flater en de aandacht die daarop volgde, zag Borja de euro's immers binnenstromen.

Flack reisde de voorbije twee jaar regelmatig naar Spanje om Gimenez beter te leren kennen. Alles samen zingen acht professionele operazangers uit Aragon de opera bijeen, aangevuld met een koor van dertig mensen uit Borja.

Uit "Het Journaal" van 23/08/2012:

lees ook