Amerikaans contract van 1,8 miljard voor Franse Alstom

De Franse industriële groep Alstom heeft een contract van 1,8 miljard euro in de wacht gesleept voor de levering van hogesnelheidstreinen aan Amtrak, de grootste spoorwegmaatschappij in de Verenigde Staten. Dat past in grote infrastructuurplannen van de regering-Obama.
AP2014

Het gaat om 28 hst-treinen die elk 400 passagiers kunnen vervoeren tegen een snelheid van 300 kilometer per uur. De hst-lijn zal Boston, New York, Philadelphia en Washington verbinden over een afstand van 730 kilometer.

Nu duurt een treinreis van 350 kilometer tussen New York en Washington nog altijd drie uur. Ter vergelijking: de Franse TGV verbindt Parijs met Lyon over een afstand van 425 kilometer in 1 uur en 55 minuten.

De treinstellen zullen geproduceerd worden in de fabriek van Alstom in Hornell, in het noorden van de staat New York. Die fabriek zal nu vergroot worden en zal ook instaan voor het onderhoud van de treinen voor tenminste 15 jaar. Dat zou 400 extra banen opleveren.

Het contract is mogelijk vergemakkelijkt door de overname van Alstom door de Amerikaanse industriële groep General Electric (GE). Die overname was nochtans op heel wat politieke tegenstand in Frankrijk gestoten, maar is uiteindelijk toch een feit geworden.

VS-regering leent Amtrak 2,45 miljard

Net vandaag heeft de Amerikaanse vicepresident Joe Biden gezegd dat de regering een krediet van 2,45 miljard dollar ter beschikking zal stellen van Amtrak voor de aankoop van nieuwe treinen, het verbeteren van spoorlijnen en stations in het noordoosten van het land.

Dat zou de capaciteit van Amtrak in dat deel van de VS met 40% vergroten. Biden is een groot voorstander van het vervoer per trein in een land waar dat nochtans minder populair is dan het vliegtuig of de auto.

Dergelijke infrastructuurwerken zijn de inzet van de campagne van de Democratische presidentskandidate Hillary Clinton, die de soms krakkemikkige infrastructuur in de VS wil moderniseren.