Scholieren willen meer leren over gezondheid en basisvaardigheden

Kinderen en jongeren willen op school meer leren over gezondheid en ook meer basisvaardigheden meekrijgen voor het leven na de schoolbanken. Dat blijkt uit een enquête van de Vlaamse Scholierenkoepel. Minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) wil die bevindingen meenemen in het debat rond de nieuwe eindtermen.
© tofino - www.belgaimage.be

In de eindtermen staat wat jongeren moeten leren op school. Om de huidige versie te vernieuwen, vroeg het Vlaams Parlement de mening van de scholieren zelf. De Scholierenkoepel bevroeg 17.000 jongeren. En er komen heel wat uiteenlopende thema's aan bod.

"Jongeren willen leren over gezondheid en willen dat in de hele schoolcultuur betrekken", zegt Pieter Stalpaert van de Vlaamse Scholierenkoepel. De scholieren willen ondersteuning bij hun mentale gezondheid en willen ook meer leren over fysieke gezondheid. "Zo willen ze weten hoe ze gezond kunnen eten en gezond kunnen sporten."

Ook de basisvaardigheden nodig in de maatschappij vinden de scholieren belangrijk. "Het gaat dan over belastingen betalen, koken en huishouden. Dat zijn dingen die ze heel erg belangrijk vinden. En de jongeren zijn het ook beu om bij de lessen seksuele opvoeding enkel een condoom over een banaan te doen: ze willen echt praten over seksualiteit en romantiek en hoe dat allemaal in zijn werk gaat", weet Stalpaert. 

"Op een gepaste manier vertalen in de eindtermen"

"Het is nu de opdracht van de onderwijscommissie om deze inhouden en deze eigentijdse visie op een gepaste manier te vertalen in eindtermen die jonge mensen sterker maken om in een complexe en diverse samenleving te functioneren", zegt Kathleen Helsen (CD&V), voorzitter van de Onderwijscommissie.

"De scholieren geven aan wat anders kan en moet, vaak met sprekende voorbeelden", zegt Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). "We nemen die waardevolle voorstellen mee in het traject dat nu volgt op het debat."