Dit jaar al 390 klachten over wettelijke garantie

Bij de FOD Economie zijn dit jaar al 390 klachten binnengekomen over de wettelijke garantie die geldt bij een aankoop. Dat meldt de overheidsdienst naar aanleiding van de "garantieweek" bij "De inspecteur" op Radio 2. De klachten gaan vooral over verkopers die de garantieregels niet toepassen.
Berthold Steinhilber/laif

Elke consument heeft recht op een wettelijke garantie als hij iets koopt bij een professionele verkoper. Die garantie dekt gebreken die zich voordoen binnen de twee jaar. Ze geldt voor auto's, elektrische huishoudtoestellen of meubels maar ook voor planten en zelfs dieren.

Maar niet alle verkopers passen de regels toe. Dit jaar registreerde de FOD Economie al 390 klachten over de wettelijke garantie. Vorig jaar waren het er in totaal 551. "De klachten gaan vooral over het weigeren van de verkoper om de wettelijke garantie toe te passen, over oplossingen die op zich laten wachten (uitblijven van een reactie, veelvuldige herstellingen,...), over onenigheid over de aangereikte oplossing en over het aanrekenen van kosten door de verkoper. De meeste klachten hebben betrekking op consumentenelektronica, op nieuwe en tweedehandswagens en op meubelen", zegt Chantal De Pauw van de FOD Economie in "De inspecteur" op Radio 2.

Bovendien zijn er veel mensen die hun klacht niet melden, benadrukt De Pauw. "In ons contactcentrum krijgen we gemiddeld 5 vragen per dag. Dat zijn dan nog de meest assertieve en mondige klanten die bellen. Dus we denken dat het probleem groot is. En het blijft ook groot. Er zit niet echt verbetering in." Verkopers die de wet niet naleven, riskeren boetes tot 60.000 euro.

"De inspecteur" besteedt heel de week aandacht aan de garantieregels. "Elke dag nog krijg ik van onze luisteraars verhalen en vragen over de garantiewetgeving. Daarom haal ik deze week alles uit de kast zodat de Radio 2-luisteraars de regels door en door kennen en ze op hun strepen kunnen staan als een product te snel stuk is", zegt presentator Sven Pichal.

Wat is de wettelijke garantie?

  • De wettelijke garantie dekt gebreken die zich binnen 2 jaar na levering voordoen. Tijdens de eerste 6 maanden na de levering heeft de consument automatisch recht op de wettelijke garantie, tenzij de verkoper kan bewijzen dat de consument het gebrek heeft veroorzaakt. Na de eerste 6 maanden kan aan de consument gevraagd worden te bewijzen dat het gebrek bestond op het ogenblik van de levering.
  • Afhankelijk van de aard van het gebrek heeft de consument recht op een kosteloze herstelling of vervanging van het product. Indien de herstelling of vervanging onredelijk of onmogelijk is, heeft de consument recht op een prijsvermindering of terugbetaling.
  •  In ieder geval is de verkoper verantwoordelijk voor de uitvoering van de garantie.

"Garantietips"

  • Vraag bij de aankoop altijd een kasticket of factuur waarop de datum van aankoop vermeld staat.
  • Stelt u een gebrek vast, meld dit zo snel mogelijk aan de verkoper. Indien nodig kan u dit schriftelijk doen. Op de website van de FOD Economie vindt u verschillende modelbrieven.
  • Lukt het niet om tot een oplossing te komen met de verkoper, dan kan u de hulp inroepen van de Consumentenombudsdienst of dit aangeven via het Meldpunt van de FOD Economie.

Alles nog eens samengevat in een lied: